UKEINFO 23-2022

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Sentralstyret i Utdanningsforbundet anbefalte 2. juni å godta resultatet av meklingen mellom Unio og Oslo kommune om ny hovedtariffavtale. De vedtok også at forslaget til ny hovedtariffavtale skal sendes ut til uravstemning.

Når det anbefalte forslaget fra forhandlingene nå sendes til uravstemning, kan du som medlem være med på å bestemme om resultatet skal godkjennes eller forkastes.

Godkjennes resultatet, har vi inngått en ny hovedtariffavtale med Oslo kommune for perioden 1. mai. 2022 til 30. april 2024. Forkastes resultatet, har vi ingen ny tariffavtale og det blir streik. Det blir ingen ny mekling før streik iverksettes.

Alle medlemmer i Utdanningsforbundet som får sine lønns- og arbeidsvilkår fastsatt gjennom tariffavtalen mellom Utdanningsforbundet og Oslo kommune, og som er ansatt i kommunen, har rett til å stemme. Medlemmer som er i permisjon, har rett til å stemme. Pensjonister stemmer ikke. Et eget uravstemningsdokument med informasjon om resultatet av meklingen og om hvordan man rent praktisk stemmer, ble sendt direkte til alle medlemmer 7. juni.

Uravstemning er en del av tariffoppgjøret og fagforeningsdemokratiet. Det er viktig at dere leser uravstemningsdokumentet, og diskuterer det med hverandre. Hvis alle deltar i uravstemningen, får avstemningsresultatet tyngde.

Er uravstemningen bindende?
Resultatet er bindende hvis flertallet (drøyt 4500) av medlemmene i tariffområdet har stemt enten ja eller nei til forslaget. Resultatet er også bindende hvis 2/3 av medlemmene innen tariffområdet har deltatt i uravstemningen. Med lav deltagelse er avstemningen rådgivende for sentralstyret.

Etter at uravstemningen er avsluttet, er det altså sentralstyret i Utdanningsforbundet som på grunnlag av avstemningsresultatet avgjør om oppgjøret skal godkjennes.

Frist for å avgi stemme er 16. juni kl. 16:00. Resultatet av avstemningen offentliggjøres 17. juni, etter at Oslo kommune er varslet.

LENKER:

Her finner du svar på spørsmål om lønnsoppgjøret i Oslo kommune for 2022. Vi oppdaterer fortløpende etter hvert som nye spørsmål blir aktuelle.

Du er også velkommen til å ringe og spørre oss på fylkeskontoret, hvis det er noe du lurer på (telefon 23 13 81 00)

Penger.jpgLurer du på hva din nye lønn blir? Vi har publisert en oppdatert lønnskalkulator på nettsidene våre.

De nye lønnssatsene er gjeldende fra 1. mai 2022