Spørsmål og svar om lønnsoppgjøret i Oslo

Her finner du svar på spørsmål om lønnsoppgjøret i Oslo kommune for 2022. Vi oppdaterer fortløpende etter hvert som nye spørsmål blir aktuelle. Du finner også egen sak under om hvorfor det ble "ja" i Oslo og "nei" i KS.

Les mer om hvorfor det ble "ja" i Oslo og "nei" i KS. NRK har også laget denne saken som forklarer forskjellene

Vi mener at helheten i dette hovedtariffoppgjøret samlet sett gir god uttelling for våre medlemmer samlet sett. Vi har fått et akseptabelt økonomisk resultat for våre medlemmer, vi har fått noen ekstra skoletillegg for lektorgruppene, vi har fått økt kontaktlærertillegg og økt kontaktlærerressurs i både grunnskole og i videregående skole.

Vi har også fått forbedret bestemmelsene om muligheter for lønnsmessig uttelling for økt kompetanse/ videreutdanning.

Det kan vi ikke si noe sikkert om. Det er fordi det er veldig stor usikkerhet om hvordan prisveksten blir for resten av året. Men dersom prisveksten blir på 3,4 prosent, slik regjeringen har anslått, vil det gi reallønnsvekst.

Den økonomiske rammen ble på 3,8 prosent, lik den økonomiske rammen i resten av offentlig sektor.

Alle får minimum kr. 18.800,-. Alle som ligger over lønnstrinn 33 (kr. 505.400,-), får et prosentvis tillegg på 3,71 prosent. Eksempelvis vil en en lektor med opprykk og 16 års ansiennitet, få et tillegg på kr. 25.000,-

Det var en høyere disponibel del av rammen i Oslo og dermed mer penger å fordele. Dette skyldes at det var 0,58 prosent lavere overheng i Oslo i år. Se mer om overheng her

Et prosentvis generelt tillegg treffer samlet sett lærergruppene i Oslo best. Innretningen på tilleggene i Oslo treffer derfor skoleverket bedre i Oslo enn i KS. KS valgte i større grad enn i Oslo å prioritere dem med lavere lønn.

Det betyr at lektorene i Oslo har fått noen ekstra lønnstrinn i begynnerlønn, i tillegg til lønnstilleggene som alle andre arbeidstakere i Oslo har fått på lønnstabellen i Oslo kommune.

Lektorgruppene sammen med adjunkt med opprykk, var Utdanningsforbundets prioriterte grupper i år. Men kravene ble bare delvis innfridd.

Vi skulle gjerne hatt et resultat som også reflekterer behovet for å beholde lærerne i Osloskolen, altså ekstra lønnstrinn også til lærere med lang ansiennitet.

Desto mer fornøyd er vi med at disse lønnstilleggene får virkning fra 1. mai og ikke i 2023 slik det var i KS.

Alle medlemmer får minst 3,71 prosent. Men en del av våre medlemmer ligger i lønnstrinn 33 eller lavere, og de er sikret kr. 18 800,-.

Vi er spesielt fornøyd med at Oslo kommune møtte oss på våre krav som gjelder kontaktlærere. Elevsatsen for å være kontaktlærer er økt fra kr. 740,- til kr. 800, i tillegg til grunnbeløpet på kr. 5.000,-.

Kontaktlærerressursen er også økt betraktelig både i grunnskole og i videregående skole. Økningen i tid til kontaktlærer i videregående fikk de ikke i KS. Samlet sett var dette svært viktig å få på plass i årets tariffoppgjør.

Det har også skjedd endringer i bestemmelsen om byrdefullressursen. Den kan nå brukes også til økt lærertetthet, men bare hvis partene på skolen er enige om det. Her kan ikke rektor bruke styringsrett.

Vi er også glade for at det ikke ble avsatt noen pott til lokale forhandlinger, men at hele lønnstillegget blir gitt som et generelt tillegg til alle.

Vi fikk ikke innfridd krav om justeringer som gir muligheter for å gi lønnstillegg til utvalgte grupper. Vi er likevel fornøyde med at vi sikret ekstra lønnstillegg for lektorgruppene, som også var Utdanningsforbundets prioriterte grupper.

Det er nå blitt bedre bestemmelser som gir den enkelte muligheter for lønnsmessig uttelling for kompetanse. Det skal bli enklere å få innplassert blant annet barnehagelærere i en ny lønnsramme når de har gjennomført videreutdanning.

Det er også gitt tillegg til enkelte skoleledere på kriterietabellen.

Vi er også fornøyde med at Oslo kommune fortsetter partenes samarbeid om klima og miljø i Oslo kommune, og at det er satt ned et partssammensatt utvalg som skal se på muligheten for bedre bestemmelser om arbeidstøy.

Rammen i kommuneoppgjøret er høyere enn i det som så langt er avtalt i privat sektor. Men vi vet at det skal gjennomføres lokale forhandlinger i mange private bedrifter.

Norsk økonomi går godt, og det er stor etterspørsel etter arbeidskraft. Vi kan derfor ikke utelukke at resultatet i det private blir høyere når fasiten kommer i lønnsstatistikken til neste år. Det er dessuten stor usikkerhet knyttet til prisveksten.

Totalrammen i oppgjøret i Oslo kommune er på 3,84 prosent. Men det er viktig å si at ramme ikke er det samme som lønnstillegg. I rammen inngår også overheng og glidning.

Tilleggene gis og har virkning fra 1. mai. Vi vet ennå ikke når når Oslo kommune utbetaler ny lønn fra. Men ny lønn gjelder fra 1. mai.

Nei, det blir ikke lokale forhandlinger i 2022.

Ja, det blir uravstemning i år. Frist for å svare Oslo kommune er 17. juni.

Alle Utdanningsforbundets medlemmer i Oslo kan stemme fra tirsdag 7. juni til torsdag 16. juni kl. 1600.

Alle får sms og epost med informasjon om hvordan man kan stemme.