Alle fortjener lærerutdannede lærere
Et nytt skoleår har akkurat startet og med mange elever som er spente på hvilke lærere de vil møte dette skoleåret. Dessverre vil mange møte ukvalifiserte lærere.
Publisert 22.08.2023
På denne siden finner du alle artiklene som omhandler profesjonskompetanse.
Et nytt skoleår har akkurat startet og med mange elever som er spente på hvilke lærere de vil møte dette skoleåret. Dessverre vil mange møte ukvalifiserte lærere.
Publisert 22.08.2023
Barnehagelærerne har en av verdens viktigste jobber, men de er ikke overmennesker. Ingen kan være flere steder samtidig.
Publisert 14.03.2023
Et overordnet mål i regjeringens integreringspolitikk er at flere nyankomne skal få formelle kvalifikasjoner og utdanning slik at de kan komme raskere i arbeid og integreres i det norske samfunnet.
Digitaliseringen av skolen endrer lærerrollen på flere måter, og det pekes ofte på forhold som:
Begrepet «digital dømmekraft» benyttes ofte om det å kunne ferdes på nett på en trygg og god måte.
Lærerutdanningene har mange oppgaver. De skal blant annet utdanne studentene til å bli gode fremtidsrettede lærere, tilby etter- og videreutdanning, forske på relevante tema og bidra i videreutviklingen av profesjonen.
Som en oppfølging av rapporten fra ekspertgruppen om «inkluderende felleskap for barn og unge», har Utdanningsforbundet vedtatt 12 prinsipper for et helhetlig pedagogisk støttesystem. Prinsippene retter seg mot alle medlemsgrupper, og handler om å tenke helhetlig på kompetanse og ivaretakelse av alle barnehagebarn, elever og voksne i utdanningsløpet.
60 prosent av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet, viser ny forskning. Dreier det seg bare om prating i timen? Eller er det mer alvorlig?
Barn med motstand eller angst, stille og viltre barn, barn med ulikt temperament og personlighet går i barnehagen eller på skolen? Er det nok plass til alle sammen? Eller leter man i dag i for stor grad etter diagnoser og avvik fra det normale om alt ikke går helt av seg selv?
Om læreren ser og respekterer eleven, så er det avgjørende for elevens leseutvikling. Hva er en god lærer/elev-relasjon?