Hopp til innhold
Bli medlemLogg inn
Lukk
  • Forsikring og medlemsfordeler
    • Alle forsikringer
    • Alle medlemsfordeler

    Forsikring og medlemsfordeler

    For deg som er medlem har vi mange gode fordeler.

  • Vår politikk
    • Vi utdanner Norge 2024-2027
    • Strategisk plan
    • Vi mener
    • Publikasjoner
    • Strategier
    • Høringer

    Vår politikk

    Vår viktigste politikk ligger i Vi utdanner Norge 2024-2027.

  • Lønn og arbeidsvilkår
    • Lønnsoppgjøret
    • Tariffavtaler
    • Lønnskalkulator
    • Pensjon
    • Arbeidsmiljø
    • Spørsmål og svar

    Lønn og arbeidsvilkår

    En av våre viktigste oppgaver er å jobbe for at medlemmene skal ha bra lønn og gode arbeidsvilkår.

    Bli medlem
  • Tillitsvalgt+
    • Tillitsvalgtes roller og oppgaver
    • Brukerveiledninger
    • Medlemskap og medlemsvekst
    • Lønn og arbeidsvilkår
    • Politisk påvirkning
    • Profesjon

    Tillitsvalgt+

    Alt for tillitsvalgte, samlet på ett sted. Logg inn for full tilgang!

    Tilltsvalgtverktøyet
  • Kontakt oss
  • Om medlemskapet
    • Bli medlem
    • Pris og betingelser
    • Hvorfor være medlem
    • Kontakt oss
    • Utmelding
    • Vervekampanje 2025
  • Om Utdanningsforbundet
    • Ledelsen
    • Slik er vi bygget opp
    • Vedtekter, retningslinjer og rutiner
    • Årsmeldinger
    • Ledige stillinger
    • Kontakt oss
    • Internasjonalt
    • En mer mangfoldig organisasjon
    • Designmanualen
  • Kurs og konferanser
    • Kurskalender
    • Opptak av kurs
    • Tillitsvalgtopplæringen (TVO)
  • Lærerhverdagen
    • Fagfornyelsen
    • Profesjonsetikk
    • Podkasten Lærerrommet
    • Slik blir du lærar
    • Klima og bærekraftig utvikling
    • Ny som lærer
    • Materiell og brosjyrer
    • Fagnettverk i norsk, naturfag, kroppsøving og matematikk
  • Fylkes- og lokallag
    • Agder
    • Akershus
    • Buskerud
    • Finnmark
    • Innlandet
    • Møre og Romsdal
    • Nordland
    • Oslo
    • Rogaland
    • Telemark
    • Troms
    • Trøndelag
    • Vestfold
    • Vestland
    • Østfold
  • Medlemsgrupper
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående opplæring
    • Universitet og høgskole
    • Faglig og administrativt støttesystem
    • Ledere
    • Voksenopplæring
    • Student
    • Pensjonist
    • Rådgiving og karriererettleiing
login image

Er du medlem?

Logg inn for å sjekke og endre forsikringer og abonnement, laste ned reisebevis og se aktuelt innhold.

Bli medlemLogg inn
Bli medlemLogg inn
  • Startside
  • Profesjonskompetanse

Profesjonskompetanse

På denne siden finner du alle artiklene som omhandler profesjonskompetanse.

Innlandet
Portrettbilde av Anne Gundersen

Årets viktigste leder

Anne Gundersen er styrer i Sand barnehage. Her leder hun 30 medarbeidere og 86 barn. – Det er veldig viktig for meg å se flokken min, se dem alle på ordentlig, sier hun. I september mottok hun prisen for årets viktigste leder, en pris hennes ansatte hadde nominert henne til.

Publisert 14.10.2024

Nordland
Bilde av kronikkforfatter, Einar Hanssen, kontaktperson for grunnskole i Utdanningsforbundet Nordland

Alle fortjener lærerutdannede lærere

Et nytt skoleår har akkurat startet og med mange elever som er spente på hvilke lærere de vil møte dette skoleåret. Dessverre vil mange møte ukvalifiserte lærere.

Publisert 22.08.2023

Nordland
Foto av kvinne - kontaktperson barnehage - Elisabeth Tobiassen

Barnehagelæreren er ingen superhelt

Barnehagelærerne har en av verdens viktigste jobber, men de er ikke overmennesker. Ingen kan være flere steder samtidig.

Publisert 14.03.2023

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Voksenopplæring og integrering

Et overordnet mål i regjeringens integreringspolitikk er at flere nyankomne skal få formelle kvalifikasjoner og utdanning slik at de kan komme raskere i arbeid og integreres i det norske samfunnet.

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Klasseledelse i det digitale klasserommet

Digitaliseringen av skolen endrer lærerrollen på flere måter, og det pekes ofte på forhold som:

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Etikk og digital dømmekraft

Begrepet «digital dømmekraft» benyttes ofte om det å kunne ferdes på nett på en trygg og god måte.

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Lærerutdanningenes arbeid med profesjonsutvikling

Lærerutdanningene har mange oppgaver. De skal blant annet utdanne studentene til å bli gode fremtidsrettede lærere, tilby etter- og videreutdanning, forske på relevante tema og bidra i videreutviklingen av profesjonen.

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Hva er god spesialundervisning?

Som en oppfølging av rapporten fra ekspertgruppen om «inkluderende felleskap for barn og unge», har Utdanningsforbundet vedtatt 12 prinsipper for et helhetlig pedagogisk støttesystem. Prinsippene retter seg mot alle medlemsgrupper, og handler om å tenke helhetlig på kompetanse og ivaretakelse av alle barnehagebarn, elever og voksne i utdanningsløpet.

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Uro i klasserommet

60 prosent av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet, viser ny forskning. Dreier det seg bare om prating i timen? Eller er det mer alvorlig?

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Normalitetsbegrepet; Vanlige barn finnes de?

Barn med motstand eller angst, stille og viltre barn, barn med ulikt temperament og personlighet går i barnehagen eller på skolen? Er det nok plass til alle sammen? Eller leter man i dag i for stor grad etter diagnoser og avvik fra det normale om alt ikke går helt av seg selv?

Det beste utgangspunktet

Utdanningsforbundet organiserer rundt 190.000 lærere og ledere i barnehage, skole og resten av utdanningssystemet. Vi jobber for å gi lærere og alle som er i utdanning det beste utgangspunktet.

Bli medlem Logg inn
Kontakt

Sentralbord: 24 14 20 00
Sentralbordet er betjent: 08:00–15:00
Kontakt oss

Besøksadresse

Hausmanns gate 17, 0182 Oslo
Se kart til Utdanningsforbundet

Nettsiden Stian Skaar (Nettredaktør)
Personvernerklæring

Følg oss Facebook, Bluesky, Instagram, LinkedIn og TikTok
Utdanningsforbundet
Dato: 04.06.2025 12:16
Server: 04F

ClaimsPrincipal.Current Claims:

  • http://schemas.xmlsoap.org/ws/2005/05/identity/claims/name :
  • http://schemas.microsoft.com/ws/2008/06/identity/claims/role : Everyone
  • http://schemas.microsoft.com/ws/2008/06/identity/claims/role : Anonymous