Kunnskapsministeren: – Skal ikke være en detaljstyrende statsråd

Tid og tillit er nøkkelord når Tonje Brenna (Ap) nå har tatt fatt på jobben som kunnskapsminister. På Utdanningsforbundets skolelederkonferanse møtte hun skoleledere fra hele landet.

Brenna holdt både en innledning og møtte Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet, i en panelsamtale på Lillestrøm i dag, mandag. Hun kom blant annet med en viktig melding til skolelederne:

– Jeg vil ikke detaljstyre og definere hvordan skolene skal ledes eller organiseres. Jeg ønsker sterke profesjonsfellesskap og skoleeiere som ikke lemper store oppgaver over på skolen, sa statsråden.

– Et ærlig mål for meg er å ikke være en detaljstyrende statsråd.

Vil samarbeide

Brenna sier hun er opptatt av å samarbeide med skolefolk, og også andre statsråder når det gjelder utdanning og skole.

– Alle problemer vi har i samfunnet, kommer til uttrykk i klasserommet. Skolen kan ikke løse dette alene.

I panelsamtalen ble hun utfordret på at Hurdalsplattformen er lite konkret når det gjelder skolepolitikken, og hvordan hun vil løse utfordringene med å rekruttere og beholde flere lærere med godkjent lærerutdanning i hele landet.

– I dag, noen uker etter erklæringen, mener jeg det er en fordel for oss alle at den ikke er mer konkret. Jeg tror vi trenger en bredere analyse av hva som er krevende i norsk skole. Verktøykassa har ikke vokst i takt med at krav og forventninger har vokst, sa Brenna.

Tid og tillit

Vi må ha tid og tillit, mener kunnskapsministeren.

– Gjennom å si tid og tillit, betyr det også mindre politisk innblanding. Et mål for regjeringen er å bygge en sterkere fellesskole. Nøkkelen er å gjøre det gjennom tillit, sa hun.

Hva tillit er, vil ikke Brenna definere. Hun viser til at dette må man finne ut i fellesskap. Hun la vekt på at også skoleeierne må være mer bevisst på hva de styrer, gi skolene handlingsrom og at det handler om at de som er skoleledere skal få lede på en måte de mener er hensiktsmessig.

– Det handler ikke bare om hva regjeringen og Stortinget beslutter, men også om hva skoleeierne legger på skolene.

Brenna snakket også om hvordan regjeringen vil få til en mer praktisk skole, noe også den forrige regjeringen har jobbet for å få til.

Hun ba Steffen Handal si noe hun faktisk kan gjøre med en gang. Handal var raskt ute med å svare «en bedre kommuneøkonomi».

– Det er superviktig, det er det første dere må gjøre, understreket han.