Midlertidige ansettelser i voksenopplæringen

Hovedregelen i norsk arbeidsliv er at ansatte skal ansettes fast. Unntak må ha hjemmel i unntaksbestemmelsene i arbeidsmiljøloven.

Det er en utfordring at enkelte arbeidsgivere mener at det er en vid adgang til å tilsette lærere midlertidig når det gjelder undervisning av personer fra Ukraina som har fått en midlertidig kollektiv beskyttelse. Dette er ikke riktig. Den klare hovedregelen i norsk arbeidsliv er at ansatte skal ansettes fast, jf. arbeidsmiljøloven § 14-9. Unntak fra hovedregelen må ha hjemmel i unntaksbestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Det krever et rettslig grunnlag og en konkret begrunnelse.

Når det er sagt, kan det tenkes at det i enkelte av disse tilfellene vil være adgang til å ansette lærere midlertidig ved en kortvarig og tidsavgrenset arbeidsmengde. Spørsmålet kan ikke besvares generelt, men må vurderes konkret i den enkelte sak.

Avtale om midlertidig ansettelse kan likevel inngås når arbeidet er av midlertidig karakter, jf. arbeidsmiljøloven § 14-9, annet ledd. Hvorvidt arbeidet er av midlertidig karakter, beror på en konkret og skjønnsmessig vurdering.

Rettspraksis viser at både forskjeller i arbeidets art og markerte forskjeller i arbeidsmengde kan gi grunnlag for midlertidig ansettelse etter denne bestemmelsen.

Lærere som underviser deltakere i norsk og samfunnsfag etter integreringsloven utfører et arbeid som ordinært utføres i virksomheten. Opplæringen er forankret i lov og er en rettighetsbasert tjeneste kommunene skal tilby. Krav til forskjeller i arbeidets art er ikke oppfylt.

Det aktuelle alternativet for å begrunne midlertidige ansettelser i voksenopplæringen er derfor markerte forskjeller i arbeidsmengde.

For å benytte midlertidige ansettelser lovlig, er det et absolutt krav om at arbeidsgivers behov for arbeidskraft er tidsbegrenset. Høyesterett har uttalt at bestemmelsen skal tolkes strengt, se Rt 1985 s. 1141. Bestemmelsen gir anvisning på en konkret og grundig vurdering av om man virkelig har et midlertidig, kortvarig og tidsavgrenset arbeidskraftbehov eller ikke.

Dette alternativet har kanskje fortrinnsvis vært relevant i service- og handelsbransjen med store sesongsvingninger, men vi antar at en stor og ekstraordinær økning i deltakertallet kan være en slik ekstraordinær situasjon som gjør at arbeidsgiver får en midlertidig arbeidstopp som gir grunnlag for midlertidig tilsetting.

Det er viktig å understreke at generelle variasjoner i arbeidsmengde heller ikke kan gi grunnlag for midlertidig ansettelse, dersom ikke arbeidet ellers fremstår som avgrenset i tid, art eller omfang. Deltakertallet i voksenopplæringen vil naturlig nok alltid variere og dette alene (generelle variasjoner) er ikke tilstrekkelig grunnlag for midlertidig ansettelse.

Hvorvidt kommunene har et arbeidskraftbehov av midlertidig karakter, vil bero på en helhetsvurdering der en rekke forhold vil kunne spille inn:

  • Hvor nødvendig er det med en tidsbegrenset arbeidsavtale?
  • Hvor mange personer har et undervisningsbehov for norsk og samfunnskunnskap i kommunen? Er det en stor og uventet økning som ikke fremstår som en generell variasjon?
  • Hvor lenge har disse personene et undervisningsbehov?
  • Fremstår behovet kortvarig eller er realiteten at behovet nok vil være langvarig?
  • Er den midlertidige ansettelsen forlenget?
  • Hvor god er grunnbemanningen i voksenopplæringen fra før av?


Artikkelen stod på trykk i Utdanning nr. 4/2023

Ansettelse og midlertidig ansettelse
Integreringsloven
Arbeidsmiljøloven

Signert

Avbildet: Hanna-Cecilie Gram Jemtegaard
Hanna-Cecilie Gram Jemtegaard

Advokat i Utdanningsforbundet