Hovedavtale og arbeidstidsavtaler

Hovedavtalen med KS og arbeidstidsavtalene for barnehage, SFO og skole er forlenget med to år.

Hovedavtalen i KS er forlenget med to år med noen små justeringer. I tillegg er det avtalt to sentrale partsarbeid. Revisjonen av hovedavtalen i tariffområdet KS startet 1. desember 2023 og ble avsluttet i dag, 7. desember.

Det er avtalt et sentralt partsamarbeid om hovedavtalen og tillitsvalgtes rettigheter og rammevilkår og om digitalisering. Les mer om kravene og protokollen til forhandlingene og en kortform av innholdet i partssamarbeidet og tema. Temaene er grundigere beskrevet i vedlegg til protokollen.

Partene er enige om å forlenge særavtalen om arbeidstid på skole (SFS 2213). Det betyr at det ikke er endringer i dagens avtale, men i protokollen er det viktige presiseringer:

• behov for å avklare hvilke oppgaver som skal gjøres av lærere, og hvilke som skal gjøres av andre yrkesgrupper.
  • tidsressurspotten skal brukes til å redusere undervisningen til lærere med byrdefull undervisningssituasjon. Lærere med store klasser bør vurderes særskilt i denne sammenheng.
  • partene blitt enige om at skoleledere skal ha en grunnlønn som avspeiler kompleksitet, oppgaver og ansvar lagt til lederstillingen.

Les mer om saken, krav og protokoll.

Arbeidstidsavtalen for barnehage og SFO (SFS 2201) er forlenget med to år. Partene sto langt fra hverandre og vi hadde ulike innganger til forhandlingene. Vi er skuffet over at KS ikke benyttet muligheten til å forbedre avtalen, sier forhandlingssjef Aina Skjefstad Andersen. I protokollteksten har vi fått på plass formuleringer som har gjort det tydeligere at planleggingstiden skal brukes til pedagogisk planleggingsarbeid og at tapt planleggingstid fortsatt skal erstattes.

Les mer om saken, krav, tilbud og protokoll.