Lanserer nordsamisk logo på nettsidene

Utdanningsforbundet løfter det nordsamiske navnet på forbundet opp i logoen på nettsidene våre.

Sentralstyret i Utdanningsforbundet vedtok å foreta dette grepet tidligere i høst, som en del av arbeidet med å synliggjøre minoritetsspråkene i Utdanningsforbundets kanaler.

– Det samiske har fått mye oppmerksomhet i organisasjonen vår den siste tiden. Tidligere i høst beklaget vi på vegne av lærerne for lærernes rolle i fornorskingen. Vi som forbund tar ansvar, og å synlig- og tilgjengeliggjøre de samiske språkene er en del av dette, sier sentralstyremedlem og leder av samisk utvalg i Utdanningsforbundet Thom Jambak.

Les også: Beklager til samene, kvenene og skogfinnene

Han understreker betydningen av å synliggjøre alle minoritetsspråkene, som i tillegg til nordsamisk innbefatter sørsamisk, lulesamisk og kvensk. Å løfte inn nordsamisk i logoen på nettsidene er bare en begynnelse, understreker han.

– Vi i samisk utvalg er opptatt av at å få nordsamisk i logoen vår er symbolsk viktig. Men dette er en start. Jeg er glad for at vi også skal jobbe videre med å synliggjøre minoritetsspråkene i Utdanningsforbundet fremover. Blant annet skal sentrale dokumenter finnes tilgjengelig på minoritetsspråkene, sier Jambak.

Du finner den nye logofilen og annen informasjon om logoen vår her