Utdanningsforbundet besøker studenter på UiS

Julen er passert og med det går mange studenter inn i sitt siste semester. Da er kommer også spørsmålene - får jeg jobb, hvilken jobb skal jeg ta, hvilke rettigheter har jeg?

Denne uken har fylkeskontoret både vært hos PPU studentene og hos pedagogstudentene.

PPU studentene er som kjent personer som har en fagbakgrunn, men uten godkjent lærerutdanning. For å kunne undervise i skole må de da gjennomføre praktisk pedagogisk utdanning. Vi er så heldig å få bli invitert inn til disse studentene for å gi vårt bidrag til at de får en god start på karrieren som lærer.

Dagen etterpå, tirsdag 9.januar, arrangerte pedagogstudentene kurset "Snart ferdig lærer". Dette er et kurs hvor vi ser på overgangen fra livet som student til livet som arbeidstaker, da med et spesielt fokus på rettighet og plikter. Fylkeskontoret har et særdeles godt samarbeid med pedagogstudentene på UiS, og blir invitert til å ha innlegg på dette kurset. Vi prater oss gjennom hvordan søker man jobb, kan man forhandle lønn, profesjonsetikk og avrunder vårt bidrag med å dele deltakerne i en økt for skole og en for barnehage.

Når pedagogstudentene i tillegg vartet opp med en 7 meters lang pizza i starten av kurset, kunne ikke dagen bli bedre! Takk for oppmøte og takk for at vi fikk komme.