Privat mobiltelefon og arbeid

– Når du trenger mobil for å få gjort jobben din i skolen eller barnehagen.....

.... , burde det ha vært selvsagt at utstyret var på plass – eller at du i det minste får kompensert for bruken av det. Sier Utdanningsforbundets leder Geir Røsvoll.

En rekke lærere i skoler og barnehager får ikke gjort jobben sin uten mobiltelefon, men ofte er retningslinjene uklare eller fraværende. Utdanningsforbundet sentralt tok derfor allerede før sommerferien og har i flere måneder vært i dialog med KS for å etablere et samarbeid om dette. – Nå bør det komme en avklaring snart, sier Utdanningsforbundets leder Geir Røsvoll.

Utdanningsforbundet har fått flere henvendelser fra tillitsvalgte og medlemmer angående bruk av privat mobil og privat e-id i forbindelse med arbeidet. Her er svar på de vanligste spørsmålene om dette. Bruk av privat mobil i jobbsammenheng

Lokalt i Bergen kommune har man ulike ordninger til ansatte for mobiltelefon i arbeidssammenheng. Leder avgjør hvem som har behov for mobiltelefon i forbindelse med sin arbeidssituasjon. Hvilken ordningen man skal tilby, er avhengig av hva den ansatte trenger for å utføre jobben sin på en hensiktsmessig måte. Det må legges vekt på behov for tilgjengelighet, beredskap og fleksibilitet. Kommunen har laget retningslinjer for tildeling og bruk av mobiltelefon. De ansatte i kommunen kan finne informasjon på Allmenningen, eller spør plasstillitsvalgt, eller lokallaget for mer informajson.