Dialog med KS om mobilløsning for lærere

En rekke fylkesårsmøter krevde sentrale retningslinjer for mobilbruk på arbeid. – Begge parter er innstilt på å finne en løsning på hvordan dette skal gjøres, sier Steffen Handal om dialogen med KS.

En rekke lærere i skoler og barnehager får ikke gjort jobben sin uten mobiltelefon, men ofte er retningslinjene uklare eller fraværende. Flere fylkesårsmøter gikk derfor i våres inn for at det må landes en sentral avtale hvor forhold som personvern, sikkerhet og kompensasjon er regulert.

Utdanningsforbundet sentralt tok derfor allerede før sommerferien tak i vedtakene fra mange lokal- og fylkeslag, og har i flere måneder vært i dialog med KS for å etablere et samarbeid om dette.

– Dette er en viktig sak for mange av våre medlemmer, som vi er gjort oppmerksomme på en rekke ganger.

– Det er forståelig. Når du må ha mobil for å få logget på systemene til kommunen, skolen og barnehagen, så burde det samtidig være helt selvsagt at arbeidsgiver stiller til rådighet det verktøyet du trenger, eller i alle fall at du får kompensert for bruken, sier Steffen Handal.

Møtt med forståelse av KS

Etter at Utdanningsforbundet tok kontakt med KS om dette før sommeren, opplever han nå at det er forståelse hos arbeidsgiver for dette.

– Utdanningsforbundet og KS er enige om at det er behov for å etablere et samarbeid knyttet til bruk av mobiltelefon i arbeidssammenheng.

– Vi opplever at Utdanningsforbundet og KS deler utfordringsbildet knyttet til bruk av privat mobil i arbeidssammenheng, og at begge parter er innstilt på å finne en løsning for lærere og andre ansatte i kommunene, sier Utdanningsforbundets leder.

Tidkrevende prosess

Han advarer likevel om at prosessen kan ta tid.

– Det er et komplekst saksfelt som både vil kreve grundighet og behov for å knytte til oss ulik kompetanse dersom vi skal finne en god løsning som ivaretar det våre medlemmer etterspør.

– Våre medlemmer har blant annet vært opptatt av personvern- og sikkerhetshensyn, samt kompensasjonsordninger. Det er bare noen av elementene som må være en del av dette arbeidet, understreker Handal.

Sitert

Avbildet: Steffen Handal