Internasjonale dag for utdanning

24.januar er datoen hvor vi markerer FN-dagen for utdanning. Grunnlag for at FN har valgt å ha egen dag for utdanning, er for å vise hvor viktig det er med kvalitet i utdanningene, på alle nivå. [5]

FNS bærekraftsmål nummer 4 er utdanning. Utdanning er et grunnleggende premiss nettopp for bærekraftig utvikling på alle nivå i samfunnet. Man ønsker på denne måten å sikre forståelse og kunnskap om bærekraftig utvikling og for å oppnå bærekraft.[1]

Utdanningsforbundet Rogaland mener det er viktig å markere denne dagen. Utdanning er viktig for å bli selvstendig, utvikle demokratisk forståelse og medvirkning, kunne lykkes i yrkeslivet og ikke minst for å delta som en aktiv borger i samfunnet gjennom hele livet. [2]

Vårt internasjonale engasjement starter allerede i klasserommet, hvor våre medlemmer kan være med å gjøre en forskjell på den globale arenaen, gjennom å påvirke og bevisstgjøre elevene i spørsmål omkring miljø, egen helse, likestilling og demokrati. [3]

På denne dagen er det viktig å se utover egen svære, skole, barnehage og kommune. Mange av våre kollegaer i andre land har ikke de samme mulighetene til å gi barn/elever det samme utgangspunkt som vi har. Derfor er det et mål og en oppgave for Utdanningsforbundet å ha et internasjonalt engasjement. Det finner vi nedfelt i vårt verdigrunnlag. [4]

Basert på disse momentene håper vi at våre medlemmer tar seg tid til en feiring av den internasjonale dagen for utdanning. Vi gratulerer!

[1] Bærekraftsmålene (utdanningsforbundet.no)
[2] Utdanning - regjeringen.no
[3] Utdanningsforbundets arbeid internasjonalt
[4] Vi utdanner Norge 2024-2027 (utdanningsforbundet.no)