UKEINFO 41-2022

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

PBL og UDF.jpg

Fredag møter Utdanningsforbundet, sammen med Fagforbundet og Delta, til mekling med PBL.

Det er pensjonsavtalen til ansatte i private barnehager som står på spill, og blir det ikke enighet i forhandlingene, tas ca. 200 av Utdanningsforbundet Oslos medlemmer ut i streik fra mandag. Vi krever at ansatte i private barnehager skal fortsette å ha like god pensjonsordning som ansatte i kommunale barnehager! Forhandlingsleder for Utdanningsforbundet på PBL-området og nestleder i Utdanningsforbundet, Terje Skyvulstad, mener PBL nå bryter det som er avtalt i tidligere lønnsoppgjør.

Skulle det bli streik og du selv ikke er tatt ut, er det fortsatt veldig hyggelig om du sier hei og gir støtte til streikevakter du møter.

LENKE:

Telefon.jpg

På grunn av redusert bemanning vil sentralbordet denne og neste uke være åpent bare mellom kl. 12:00 og 15:00.

E-post kan sendes til [email protected]. E-post leses og følges opp hele dagen.

Kurs.jpg

Mange tillitsvalgte opplever konflikter på arbeidsplassen som noe av det vanskeligste å håndtere.

Utdanningsforbundet Oslo tilbyr derfor halvdagskurs i personalsaksarbeid. Kurset er frivillig, og avholdes før og etter lunsj den 8. november.

På kurset får du blant annet svar på:

• Hva er egentlig tillitsvalgts rolle i en personalkonflikt?
  • Hva gjør man når flere av de involverte er medlemmer?
  • Finnes det regler, rutiner og lovverk man skal følge?

For å sikre god dialog mellom deltakerne, har vi satt et maks antall deltagere på hvert kurs til 20 stykker, og derfor er det viktig å melde seg på raskt for å sikre seg plass.

Påmeldingsfrist: 1. november
Sted: Utdanningsforbundet Oslos kurslokaler, Brynsengveien 2
Organisasjonsmessig oppdrag (gir rett til fri med lønn) sendes til de påmeldte

Årets Kvinner på tvers-konferanse har kvinnehelse og arbeidsliv som hovedtema.

Blant temaene er:

• Vold i arbeidslivet
  • Hvorfor er det vanskeligere for kvinner å få godkjent yrkesskader?
  • Høyere pensjonsalder = flere fattige eldre kvinner

I tillegg får vi høre fra både ukrainske og iranske kvinner, og Korps United og Nosizwe Baqwa er blant kulturinnslagene.

Utdanningsforbundet Oslo dekker deltakeravgift for inntil ti av sine medlemmer. Kryss av for det når du melder deg på.

LENKER:

etisk plattform 10 årMandag 31. oktober fra kl. 18:00 – 21:00 er det kveldsseminar - «Lærerprofesjonens etiske plattform 10 år».

• Hvordan ble den profesjonsetiske plattformen til?
  • Hvilke profesjonsetiske utfordringer står lærere og ledere i barnehage og skole overfor i dag?
  • Og hvor går veien videre?

Velkommen til kveldsseminar i Lærernes hus. Seminaret kan også følges på strømming.

LENKE