UKEINFO 11-2022

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Representantskapet i Utdanningsforbundet har enstemmig vedtatt en uttalelse som krever tilgang til god og trygg utdanning for barn og unge på begge sider av krigen.

Representantskapet består av 51 representanter, inkludert sentralstyret, fylkesledere og representanter valgt av landsmøtet. Under kan du lese hele vedtaket.

LENKE:

De grusomme krigshandlingene i Ukraina har rystet en hel verden. Tirsdag 15. mars markerte internasjonal fagbevegelse sin støtte til ukrainere verden over. I anledning dagen inviterte LO, i samarbeid med YS og Unio, til en solidaritetsmarkering på Youngstorget i Oslo.

Tirsdag var det markering på Youngstorget i Oslo etter et initiativ fra internasjonal fagbevegelse. I Norge arrangerte Unio, som Utdanningsforbundet er en del av, LO og YS et arrangement på Youngstorget i Oslo.

Peggy Hessen Følsvik (LO-leder), Ragnhild Lied (Unio-leder), Erik Kollerud (YS-leder), Hoda Imad (sentralstyremedlem AUF), Rina Mariann Hansen (byråd for arbeid, integrering og sosiale tjenester, Oslo kommune), Nataliya Yeremeyeva (Den ukrainske forening i Norge) og Evgeniya Khoroltseva (SmåRådina: for demokrati i Russland) holdt appeller.

– Fra krigens første dag har den internasjonale fagbevegelsens oppmerksomhet vært rettet mot de millioner av uskyldige som rammes. Unio er rystet over den brutale krigen i Ukraina. Vi står fullt og helt bak internasjonale fagorganisasjoners fordømmelse av den russiske invasjonen, og uttrykker solidaritet og støtte til det ukrainske folk. Deres kamp for demokrati og fred er vår kamp, sa Unio-leder Ragnhild Lied.

Sammen med Akademikerne, YS og LO sendte Unio i dag et felles brev til Russlands offisielle representasjon til Norge. Organisasjonenes budskap er tydelig: Stopp krigen, stopp desinformasjon, respekter internasjonal rett.

LENKE:

Som en del av IA-avtalens bransjeprogram barnehage er det utviklet et kurs i rolleforståelse og partsarbeid.

Kurset er utviklet i fellesskap av arbeidsgiver og arbeidstakerorganisasjonene og har styrere og tillitsvalgte som felles målgruppe. Vi anbefaler alle barnehager å melde seg på. Kursene er helt gratis og går over 6 moduler gjennom høsten 2022.

Tips din styrer om kurset. Det er førstemann til mølla, og påmelding og mer informasjon finnes her: Påmeldingslenke for rolleforståelseskurs høst 2022 (qondor.com)

Tariffoppgjøret 2022 er et hovedoppgjør. Det kan forhandles om alle elementene i hovedtariffavtalen, men det er likevel lønn som det utvilsomt er knyttet størst interesse til i det kommende oppgjøret.

LENKE:

Velkommen til digitalt medlemsmøte for ansatte i universitets- og høgskolesektoren 28. mars kl. 15-17. Møtet blir arrangert i samarbeid mellom Utdanningsforbundet Viken, Utdanningsforbundet Vestfold og Telemark og Utdanningsforbundet Oslo.

Det nærmer seg lønnsforhandlinger, i år er det hovedoppgjør.

• Hva betyr egentlig hovedoppgjør?
  • Hvilke utfordringer står Utdanningsforbundet overfor når det gjelder lønnsforhandlinger i staten?
  • Hvordan jobber Utdanningsforbundet med å sikre medlemmer i universitets- og høgskolesektoren en god lønnsvekst?
  • Hvem er våre samarbeidspartnere/sammenslutning når det gjelder lønn?
  • Hvilke fordeler og ulemper kan det være ved å tilhøre en sammenslutning?
  • Siste års erfaringer for statlig sektor?
  • Hvilke fordeler og ulemper er det med frontfagsmodellen?
  • Hvilke endringer som eventuelt gjøres i 2022 når det gjelder lønnssystemet, vil få konsekvenser for universitets- og høgskolesektoren?

Det vil bli gitt god anledning til spørsmål, kommentarer og innspill fra medlemmene.

Vi har vært så heldige å få Bjørg Sundøy og Terje Skyvulstad fra Utdanningsforbundet sentralt til å forklare oss viktige sider ved lønnsforhandlinger i staten. Det er for tidlig å komme med konkret informasjon om årets oppgjør, men vi håper å oppklare spørsmål mange sitter inne med i forkant av oppgjøret.

Kursbanner.jpg

Utdanningsforbundet Oslo er med på å arrangere konferansen «Broen til Framtiden».

Den er et samarbeid mellom deler av fagbevegelsen, miljøbevegelse og kirken. Vi anbefaler alle å ta en titt på programmet, og hvis man har lyst og anledning, melde seg på og dukke opp på Folkets Hus. Det er mange spennende gjester og innledere fra storting, miljøbevegelse, regjering, næringsliv og fagbevegelse.

LENKER: