Ressursutvikling i videregående opplæring 2006.

Temanotatet gjennomgår forholdet mellom elevtall, lærerressurser og økonomiske ressurser i videregående opplæring fram til siste skoleår.

Temanotat 5/2007: Ressursutvikling i videregående opplæring 2006 (pdf)

Den sterke elevtalls­veksten er ikke møtt med tilsvarende ressurstilgang. Resultatet er en tiltakende ressurs­knapphet.

Dete gjelder også for de siste skoleårene. Målsettingen om økt lærertetthet i Soria Moria-erklæringen har ikke nedfelt seg i skolehverdagen. Resultatet er en fortsatt svekket lærertetthet.

Det er et alvorlig problem at de publiserte data fra SSB/Kostra på viktige områder gir et grovt misvisende bilde av den faktiske ressursuviklingen i sektoren.

Et temanotat er en publikasjon på mellom 10-30 sider. Noen saksområder blir fulgt gjennom flere år og resulterer i årlige utgivelser. Andre saker er mer enkeltstående.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.