Vil ikke støtte forslag om «korona»-lovforlengelse

Utdanningsforbundet vil ikke støtte regjeringens forslag om å forlenge korona-tilpassede lover i skoler og barnehager helt frem til sommeren 2022.

Tidligere i september foreslo regjeringen en forlengelse av tilpasninger i blant andre barnehageloven, opplæringsloven og friskoleloven frem til 30. juni 2022. De midlertidige reglene, som først ble introdusert da koronapandemien for alvor brøt ut i Norge våren 2020, har blitt forlenget flere ganger under koronakrisen.

Blant lovparagrafene som er berørt, er retten til å benytte seg av barnehageplass i perioder hvor barnehagene holder stengt og elevenes rett til vurdering.

Utdanningsforbundet har støttet regjeringens tidligere forslag om videreføring av de midlertidige reglene med bakgrunn i at den uforutsigbare smittesituasjonen har gjort dette nødvendig. Men nå mener Utdanningsforbundet at situasjonen er en annen.

«Slik Utdanningsforbundet oppfatter det, er beredskapshensyn den primære begrunnelsen for forslaget om å videreføre de midlertidige reglene. Utdanningsforbundet stiller spørsmål ved nødvendigheten av å forlenge de midlertidige reglene med ytterligere seks måneder slik situasjonen er nå. Utdanningsforbundet støtter derfor ikke forslaget,» heter det i høringssvaret.

Les hele høringssvaret

Understreker viktigheten av sosiale fellesskap

Samfunnet er nå gjenåpnet og smittesituasjonen tilsier at de fleste barnehager og skoler kan ha åpent på grønt nivå. Når Kunnskapsdepartementet likevel vurderer at de midlertidige reglene bør videreføres, begrunnes dette med usikkerhet knyttet til hvordan situasjonen vil utvikle seg, og at det lokalt kan oppstå situasjoner som gjør det nødvendig med smitteverntiltak som påvirker driften i barnehage og skole.

Utdanningsforbundet mener imidlertid det faktum at barn og unge har vært underlagt svært inngripende tiltak gjennom halvannet år med pandemi bør veie tyngre.

«Det har etter hvert kommet et godt kunnskapsgrunnlag som viser de store konsekvensene pandemien har hatt for barn og unge, både faglig og sosialt. Lærere og ledere har arbeidet under et stort press, og strukket seg langt for at barn, unge og voksne skal få et forsvarlig tilbud under pandemien, uten noen form for forsterkning av tid og ressurser», skriver Utdanningsforbundet i sitt høringssvar.

Ifølge rapporten Skolen etter koronapandemien, som ble publisert i juni i år, har pandemien og tiltakene for å få ned smitten ført til ekstra belastninger og tapt faglig og sosial læring og utvikling for barn og unge. Korona har særlig gått utover elever som allerede er i en sårbar situasjon, heter det i rapporten, som også peker på at koronapandemien har vært krevende for mange ansatte i utdanningssektoren.

• 15. september 2021 sendte Kunnskapsdepartementets sitt nye forslag til endringer i de midlertidige lovene om tilpasninger i barnehageloven, opplæringsloven, friskoleloven, integreringsloven og introduksjonsloven for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19 ut på høring.
  • Gjeldende varighet for de midlertidige reglene er til 1. desember 2021. Kunnskapsdepartementet foreslår at reglene forlenges fram til 30. juni 2022.
  • Reglene foreslås i utgangspunktet videreført uten innholdsmessige endringer.