Hva vil politikerne med den videregående skolen

Utdanningsforbundet Rogaland har spurt totalt 14 JA/NEI spørsmål til fylkespartiene, i tillegg har politikerne fått utdypet sine svar på ytterligere 10 spørsmål. Ønsket har vært å få klare og tydelige tilbakemeldinger slik at medlemmene i Utdanningsforbundet Rogaland er kjent med de ulike politiske partienes standpunkt i tema som er viktige for lærerne.

Få partier vil kutte mer i økonomien til den videregående skolen og alle ser på tillitsvalgte som en ressurs i det daglige arbeidet for å sikre en kvalitativ god videregående skole i Rogaland. Dette er muligens de gode nyhetene, for utenom dette er det stor sprik blant de politiske partiene om lærerne/skolelederne har for stor arbeidsbelastning, det samme gjelder også for en eventuell innføring av en fast norm for gruppe-/klassestørrelse i den videregående skolen. I dag er eneste krav av gruppestørrelsen skal være "pedagogisk forsvarlig" - et svært uklart og tøyelig begrep. Utdanningsforbundet sier nei til for store klasser.

Mange vil prioritere lønn som virkemiddel for å rekruttere og beholde læree, med unntak av KrF, Høyre og FrP. Den samme tendensen ser vi når spørsmålet er om det er greit at lærere og andre med høyere utdanning i offentlig sektor  har et langt lavere lønnsnivå enn sammenlignbare yrker i privat sektor.

Et av spørsmålene i den åpne delen er følgende: «Hva vil dere gjøre for å rekruttere og beholde lærere i den videregående skolen?»

Følgende momenter kommer frem:

Livsfasetiltak, utviklingsorienterte skoler, konkurransedyktig på lønn, gode lønns- og arbeidsvilkår, videre- og etterutdanning, pedagogisk frihet, tillit, metodefrihet til lærerne og styrke laget rundt eleven.

Vår anbefaling er å lese hele valghefte som vi har utarbeidet.

Utdanningsforbundet er en partiuavhengig organisasjon og vårt bidrag i valgkampen er å finne hvilke tiltak og satsningsområder de ulike partiene har sett i lys av våre medlemmers behov og organisasjonens politikk. Vi håper at dette hefte kan hjelpe deg på vei når du den 11.september skal legge stemmeseddelen i valgurnen!

Godt valg.