Barnehagepolitisk offensiv – Til tillitsvalgte i lokal- og fylkeslag i Utdanningsforbundet

Utdanningsforbundets mål er å oppnå bred politisk tilslutning til en lovfesting av en barnehagelærernorm på minst 50 prosent av de ansatte som jobber direkte med barna.

Skal vi nå dette målet er vi nødt til å skape forståelse for barnehagens plass i utdanningssystemet og barnehagelærerens rolle og betydning.

Utdanningsforbundets sentralstyre har satt i gang et arbeid som vi kaller «Barnehagepolitisk offensiv». I tiden framover skal hele organisasjonen ta del i dette arbeidet. Barnehagepolitikken utformes i stor grad i den enkelte kommune, noe som gjør at vi trenger bidrag fra hele organisasjonen.

Dette heftet er ment som en hjelp i arbeidet med å øke kunnskapsgrunnlaget i organisasjonen, og deretter å løfte barnehagepolitikk høyere på den politiske dagsordenen. Ved å intensivere dette arbeidet ønsker vi å bidra til at barnehagen blir anerkjent og behandlet som utdanning, og at barnehagelærere blir anerkjent og behandlet på linje med andre lærere.