Mandag 20. juni går vi ut i streik.

En helt nødvendig streik!

KS sitt lønnstilbud var for dårlig og for sjette året på rad fikk lærerne i skolen et dårligere oppgjør enn andre kommuneansatte.

Det er leit og sterkt beklagelig at vi nå må i gang med en streik som vil ramme elevene.  La oss håpe noen kan snakke KS til fornuft i løpet av sommeren, slik at streiken kan avblåses og elevene sikres en normal oppstart av neste skoleår.

Tor Arne Gangsø, direktør for arbeidsliv i KS, sier at innretningen i lønnsoppgjøret bygger på et mandat gitt av norske kommunestyrepolitikere. Er kommunepolitikerne i Bergen virkelig enige i at lærerne skulle nedprioriteres i lønnsoppgjøret for sjette året på rad?

Her i Bergen har politikerne store ambisjoner for skolen. Byrådet sitt mål er en skole som sikrer alle elever like rettigheter og muligheter, hvor alle barn opplever mestring. Det er et godt mål og et tydelig signal om at politikerne vil satse på elevene. For å nå dette målet trengs det flere kvalifiserte og motiverte lærere. Da er det synd at KS bidrar til det motsatte.

Det er lærerkrise i Norge i dag. Nesten hvert femte lærerårsverk i skolen er besatt av «lærere» uten lærerutdanning og søkertallene til lærerutdanningene synker for tredje året på rad. Det er alvorlig. Men ikke for KS. De mener rett og slett at det er unødvendig med en lærerutdanning for å være lærer og at lærerkrisen derfor kan avblåses. For KS er det tydeligvis godt nok at det står en person i klasserommet og at arbeidsgiver kaller denne personen for lærer. Dette er en skremmende holdning og vitner om total mangel på ambisjoner for skolen.

Politikere med ambisjoner for skolen må nå gi tydelig beskjed om at tillitskrisen KS er i ferd med å skape med lærerne er totalt uakseptabel og at kursen må endres.

Skal dere satse på elevene, må dere satse på lærerne!

Eirik Lilleheil
Nestleder i Utdanningsforbundet Bergen