Fordømmer drap på barn

– Vi fordømmer på det sterkeste drap på barn og sivile og ødeleggelsen av skoler, sykehus og boliger som vi ser på Gaza, sier Utdanningsforbundets Geir Røsvoll.

I dag kom Den internasjonale straffedomstolen (ICJ) med sin første kjennelse i folkemordsaken som Sør-Afrika har anlagt mot Israel. FN-domstolen i Haag krever at det straks blir innført hastetiltak for å verne befolkninga i Gaza. Den forlanger også at den israelske hæren gjør alt for å unngå folkemord mot palestinerne. Dommer Donoghue, som fremsa kjennelsen i Haag, var også tydelig på at Israel straks må sørge for å slippe humanitær hjelp inn til palestinerne på Gaza.

Selve hovedspørsmålet – hvorvidt Israel begår folkemord på Gazastripen vil trolig ta flere år å behandle.

Regler også i krig

Uavhengig av det endelige utfallet i Haag er Utdanningsforbundets leder klar på at også i krig finnes det regler som skal følges:

– Barn og sivile skal beskyttes. Den folkerettsstridige bombinga av Gaza må stoppes for å få slutt på de enorme ødeleggelsene og de forferdelige lidelsene til sivilbefolkninga der. Prinsippene i FN-pakta og internasjonal humanitær rett må følges, slår Røsvoll fast.

Engasjerte lærere

– Man kan føle på en maktesløshet i møte med denne krigen. Den kverner blodig videre dag etter dag, uke etter uke, med en vanvittig brutalitet. Samtidig ser vi et stort og berettiget engasjement for fred i Midtøsten blant norske lærere.

Lærerlederen er også dypt urolig for de langvare skadevirkningene av krigen på Gaza-stripen.

– Som lærere er vår største bekymring for barna. Hvordan skal de som opplever slike ekstreme situasjoner med enorme personlige tap greie å komme tilbake til en normal hverdag igjen etter denne krigen? Hvordan skal de greie å ta fatt på utdannelsen sin igjen?

Våpenhvile nå!

Utdanningsforbundet har vært tydelige helt fra starten av krigen på Gaza om at man må innføre en øyeblikkelig våpenhvile som leder til en varig fred i Midtøsten. Da kom Utdanningsforbundets sentralstyre med følgende uttalelse . Også Utdanningsforbundets landsmøte vedtok en uttalelse i november med krav om våpenhvile og umiddelbar stans i bombinga av Gaza

– Det haster å få slutt på denne krigen. For hver dag den fortsetter betyr det flere ødelagte liv og flere dypt traumatiserte og sårede barn.

Røsvoll trekker også fram parolene fra den landsomfattende fredsdemonstrasjonen «Hele landet for fred i Gaza» som Utdanningsforbundet, via paraplyorganisasjonen vår Unio, var medarrangør for før jul.

Må presses

– Vi hadde tre paroler som dessverre står seg like godt i dag som for en drøy måned siden. Disse var: Stopp drapene på barn og sivile i Gaza, Forsvar folkeretten og Løslat sivile gisler og vilkårlig fengslede, sier Røsvoll.

Han ber innstendig om at partene inngår en øyeblikkelig våpenhvile og starter arbeidet med å oppnå en rettferdig og varig løsning for de palestinske områdene og Israel.

– Partene selv og deres støttespillere må presses til forhandlingsbordet, slik at vi kan få slutt på denne galskapen, avslutter Røsvoll.

Sitert

Avbildet: Geir Røsvoll