Solidaritet med Ukraina

Fylkesstyret i Utdanningsforbundet Nordland viser sin støtte til Ukraina.

Fylkesstyret har hatt møte 22.-23. mars og ønsker å vise sin støtte til befolkningen i Ukraina som opplever fryktelige lidelser. Særlig barn er svært utsatt, det de opplever vil få store konsekvenser i framtiden.

Propaganda

Samtidig lever barna på andre siden av grensen i uvitenhet. Lærere er tvunget til å være en del av Russlands og Kremls propagandamaskin. Lærere  står i fare for å miste jobben og bli fengslet hvis de ikke forholder seg til det nye pensumet. Barna både i Ukraina og i Russland må leve med konsekvensene av Russlands aggresjon i lang, lang tid framover.

«The safe school declaration»

Fylkesstyret i Nordland stiller seg bak Utdanningsforbundets representantskap som oppfordrer norske myndigheter til å:

1. Uttrykke en entydig fordømmelse av at russiske myndigheter beordrer lærere til å drive propaganda om krigen i Ukraina i sin undervisning. Den norske regjeringen bør protestere mot dette i alle relevante internasjonale fora.
  2. Arbeide for at det internasjonale samfunnet anerkjenner barnehager og skoler som institusjoner med krav om særlig beskyttelse i krig og konflikt, og at flere land, inkludert Russland, slutter seg til «the safe school declaration».
  3. Sørge for at det umiddelbart blir etablert en mottaksplan som også sikrer at barn og unge blir tatt godt imot ved ankomst til Norge og raskt integrert i barnehager og skoler.

Les mer fra repersentantskapets uttalelser her.

Stopp krigen nå!