Konsekvenser av overgangen til rammefinansiering av barnehagesektoren

Telemarksforsking har på oppdrag fra Utdanningsforbundet gjennomført en kartlegging av mulige konsekvenser av overgangen fra øremerkede midler til rammefinansiering av barnehagesektoren.

Les rapporten fra Telemarksforsking Konsekvenser av overgangen til rammefinansiering av barnehagesektoren

Rammefinansiering er hovedfinansieringsmodellen for kommunesektoren. Fram til og med 2010 var barnehagesektoren unntatt fra denne modellen, ettersom den fram til da ble finansiert av øremerkede tilskudd. Rammefinansiering av barnehagesektoren hadde imidlertid lenge vært et politisk mål. Den nye finansieringsordningen innebærer at den enkelte kommune selv prioriterer ressursbruken til egen barnehagesektor.

Utdanningsforbundet ønsket særskilt å få belyst hvilke kvalitetsmessige konsekvenser som en kan ha fått av økt lokal handlefrihet i lys av endringene i finansieringssystemet. Den nye finansieringsmodellen ble innført januar 2011. Den innebærer at kommunene selv bestemmer hvordan de bruker barnehagemidlene som staten overfører til kommunen. Tidligere var barnehagene finansiert av øremerkede midler som bare kunne brukes til barnehage. Totalt dreier det seg om rundt 30 milliarder kroner.

Undersøkelsen er laget på bakgrunn av spørreundersøkelse og intervjuer av ansatte i barnehagesektoren og barnehageansvarlige i kommuner.