Håp eller katastrofe?

Hva bør være fokus i undervisningen og i Utdanningsforbundets arbeid med klima og miljø? Det var et av temaene på storkurs for alle tillitsvalgte som Utdanningsforbundet Agder nylig arrangerte.

Deltakerne fikk høre et  tankevekkende foredrag om klima og miljø av Svein Tveitdal som er en kapasitet på området. Han er tidligere FN-direktør, blant annet med ansvar for sekretariatet til FNs klimapanel.

Klimaendringene er her, og vi ser økende tørke, flom, ekstremvær og tap av natur, sa Tveitdal. De syv siste årene har vært de syv varmeste som noen gang er målt. Faren for at vi i løpet av de fem neste år vil oppleve et år der gjennomsnittstemperaturen er 1,5 grader varmere enn førindustriell tid, er nå stor. Og for hver tiendedels grad temperaturen øker blir konsekvensene større. I følge Tveitdal kan det sammenlignes med feber: 38 °C går fint og der er vi nå. 39 °C kan vi leve med for en periode, men det er farlig. Nærmer vi oss 40 i feber, så begynner det å bli dødelig. Hva skal lærere, skolen fortelle barn og unge om dette, spurte Tveidtal.

Utviklingen har gått fortere enn mange forskere har trodd. Innen 2050 kan gjennomsnittstemperaturen ha steget 2 grader eller mer. Selv om situasjonen er alvorlig, er det enda mulig å gjøre noe, og Tveitdal pekte på en rekke løsninger, og der kunnskap er helt fundamental. Engasjer deg og hold deg oppdatert, var hans klare oppfordring til oss.

Foredraget skapte stort engasjement noe den påfølgende debatten viste. Blant annet fortalte tillitsvalgte ved Kristiansand Internasjonal School om et prosjekt de er med i: Green Penguin.

Utdanningsforbundets arbeid med klima og miljø
Klima og miljø angår oss alle, og er også en del av partssamarbeidet i hovedavtalen. Partene i arbeidslivet har makt og kan være med å legge press på dem som tar avgjørelser. Tillitsvalgte kan være med å forankre klima og miljøtiltak i klubben, stille noen spørsmål og sette temaet på agendaen i drøftingsmøter med arbeidsgiver.

Klima- og miljøtiltak på arbeidsplassen – ressurshefte for Utdanningsforbundets tillitsvalgte

Utdanningsforbundets klimapris

Bilde og tekst: Synnøve T. Danielsen