Nordisk konferanse 2022

Utdanningsforbundet Bergen var arrangør for årets Nordisk konferanse.

Helgen 26.-28.august kom deltakere kom fra fagforeninger i de tre nordiske vennskapsbyene til Bergen. Det var deltakere fra BUPL Århus, Århus lærerforening, Lärarförbundet i Göteborg og Åbo lärarförening. Erfaringsutveksling og diskusjoner er en stor og viktig del av konferansens innholdsliste. I år tok vi særlig for oss lønnssystem, arbeidstid og vold og trusler.

Lørdag snakket Solveig Moldrheim fra Raftostiftelsen, der hun leder DEMBRA, Demokratisk beredskap mot rasisme og anti- semittisme, om «Andregjøring og fordomsbruk i skolen» og hvordan skole kan videreføre utenforskap og fordommer dersom lærere ikke er tilstrekkelig bevisst på det. Et engasjerende foredrag og lærerikt tema som førte til mange gode diskusjoner.

Det viste seg i løpet av helgen at det var alt for mye å si og alt for liten tid. Heldigvis arrangeres Nordisk konferanse annethvert år, så allerede i 2024 kan vi gjenoppta diskusjonene i Århus.

Som en hilsen til de streikende fra Nordisk konferanse 2022 ble det fotografert et "kampbilde".