UKEINFO 01-2024

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Utdanningsforbundet Oslo er på jakt etter en samfunnsengasjert rådgiver som skal være en del av vårt team på fylkesnivå som består av tillitsvalgte og ansatte.

Du skal bidra til å sikre at fylkeskontorets prosesser, systemer og rutiner fungerer best mulig slik at fylkeslaget får løst sine oppgaver. Vi kan tilby et spennende og dynamisk miljø med varierte arbeidsoppgaver. Noe reisevirksomhet må påregnes.

Søknadsfrist er 17. januar.

Utdanningsforbundet Oslo har fått i oppdrag å komme med innspill til sentralstyret til høringen på rapporten fra Sannhets og forsoningskommisjonen, og vi i fylkesstyret tenkte å gi medlemmene våre muligheten til å komme med sine synspunkter på rapporten.

Vi forventer selvsagt ikke at dere, i en travel hverdag, har mulighet til å lese en rapport på 758 sider, men hvis det er noen der ute som har noe de ønsker å få sagt, så lytter vi gjerne. Det er kanskje særlig delen om forsoning, fra side 630, som er aktuell.

Fristen inn til sentralt er 1. februar, så vi må ha eventuelle innspill inn i løpet av uke 3. Send innspill til [email protected], og skriv «Innspill til rapport fra sannhets- og forsoningskommisjonen» i emnefeltet.

Det fulgte ikke med noen spørsmål som de ønsket svar på, hverken fra sentralleddet eller fra kontroll- og konstitusjonskomiteen. Det ble bare bedt om innspill, og det er derfor helt åpnet hva man ønsker å kommentere.

Telefon.png

Torsdag 4. januar er sentralbordet åpent, men vi har begrenset kapasitet på fylkeskontoret, grunnet bortreiseseminar. Fredag 5. januar er sentralbord og fylkeskontoret stengt.

Hastesaker kan sendes på e-post [email protected]. Vi har normal drift fra mandag 8. januar.

Vedtekter med endringer vedtatt av landsmøtet i 2023 er nå publisert på Utdanningsforbundets nettside.

De reviderte vedtektene er publisert med forbehold om at de redaksjonelle endringene blir godkjent på representantskapets møte 6.–7. mars 2024.

Har du lyst til å arbeide med saker som har med likestilling, integrering eller private skoler å gjøre? Meld deg som utvalgsmedlem!

Et utvalg består av medlemmer og tillitsvalgte som har meldt sin interesse for å arbeide med et saksfelt, og som er oppnevnt av fylkesstyret.

Vi søker medlemmer til tre utvalg:

• Likestillingsutvalg
  • Integreringsutvalg
  • Utvalg for private skoler

Et utvalg gir råd til fylkesstyret og behandler saker fra fylkesstyret, melder inn saker til behandling i fylkesstyret, arbeider med saksfelt og arrangement – og annet! De som er med i et utvalg får permisjon for å stille i møter, to til tre ganger i halvåret.

Utvalgene har forskjellige arbeidsmåter og oppgaver. Integreringsutvalget arbeidet i forrige periode blant annet med ny integreringslov, morsmålsundervisning og "Det var ikke bare ferie", en rapport om unge som etterlates i utlandet mot sin vilje. Likestillingsutvalget arbeidet blant annet med Utdanningsforbundet Oslo sine arrangementer i forbindelse med 8. mars og Oslo Pride. De kom også med innspill til NOU 2019:19 Jenterom, gutterom og mulighetsrom. Utvalg for private skoler er nytt av året, så for de som melder seg til det, blir det nybrottsarbeid.

Høres dette ut som noe for deg, eller ønsker du mer informasjon om et av utvalgene? Send epost til [email protected] og skriv i emnefeltet hvilket utvalg det gjelder.

Kurs.jpg

Onsdag 10. januar arrangerer Utdanningsforbundet Oslo medlemsmøte for medlemmene i voksenopplæringa om høringen på vurderingsformer for de modulstrukturerte læreplanene. Møtet holdes i våre kurslokaler i Brynsengveien 2b, og vi holder på fra 17.00 til 20.00. Det blir servert pizza.

Meld deg på innen mandag 8. januar ved å følge lenken:
Påmelding til medlemsmøte om høring på vurderingsformer for modulstrukturerte læreplaner

OBS! Siden vi bestiller pizza er det viktig at du melder deg på innen fristen.

Fylkesstyret i Utdanningsforbundet Oslo skal svare på to delhøringer, og ønsker å få vite hva dere som arbeider i voksenopplæringa mener om:

Vurderingsuttrykk og vurderingsordning i Forberedende voksenopplæring (FOV)

Vi ønsker spesielt innspill på:

• Om vurderingsuttrykk for modul 4 fortsatt skal være tallkarakterer?
  • Om vurderingsuttrykket godkjent/ikke godkjent bør videreføres i FOV?
  • Bør vurderingsuttrykket deltatt videreføres i FOV?
  • Er det hensiktsmessig å videreføre bestått/ikke bestått?
  • Bør vurderingsuttrykket i grunnmodul og modul 1,2 og 3 være lav måloppnåelse, middels måloppnåelse og høy måloppnåelse?

Vurderingsordninger for modulstrukturerte læreplaner i videregående opplæring for voksne (VOV)

Vi ønsker spesielt innspill på:

• Er det hensiktsmessig at godkjent/ikke godkjent brukes som vurderingsuttrykk for enkeltmodulene i lærefagene?
  • Skal det være krav om en sentralgitt eksamen før oppmelding til fag/eller svenneprøve som tilbys i modulstrukturert opplæring for voksne?

Kurset er ment å hjelpe deg som plasstillitsvalgt i arbeidet med budsjettet på egen skole. Du kan velge mellom kurs 9. januar eller 10. januar.

Vi gjennomgår budsjettprosessen lokalt og hvilken rolle tillitsvalgt og klubben kan spille. Vi gjennomgår og forklarer om de viktigste dokumentene som setter rammer for skolenes økonomi. I tillegg får du tips om hva som kan gjøres for å vise at det er for lite penger når det er problemet. Det er god tid til å stille spørsmål.

Lunsj serveres fra kl. 12:00-12:30. Husk å melde fra om matallergier. Forfall meldes i god til grunnet matbestilling.

Er du som tillitsvalgt i voksenopplæringa midt i en mer eller mindre tilfredsstillende budsjettprosess, og har spørsmål du vil ha svar på eller gode tips du ønsker å dele? Da er budsjettskolering noe for deg.

Vi tar for oss:

• Hva har du som tillitsvalgt krav på av informasjon?
  • Hva er din og klubbens rolle i budsjettarbeidet?
  • Hva er rollen til MBU og driftsstyret?
  • Når bør arbeidet med budsjett starte?
  • Hvordan bør samarbeidet mellom deg og rektor være?

Skoleringen holdes i kurslokalene i Brynsengveien 2, 9. januar 2024, og starter kl. 12.30. Det serveres lunsj fra 12.00.