Barnehagedagen 2022: Vennskap - Du og jeg

Publisert: 15.03.2022

Barnehagedagen blir markert i mars hvert år, hvor den første markeringen skjedde i 2005. Gjennom ulike temaer hvert år, settes det fokus på kvaliteten og innholdet i barnehagen gjennom å synliggjøre hva barna får oppleve, erfare og lære i barnehagen. I denne saken presenterer vi hvordan noen av barnehagene i Østre Toten jobber med vennskap.

Vennskap mellom mennesker, følelsen av tilhørighet og positiv interaksjon med andre individer er et grunnleggende behov i oss alle, også små barn. Helt fra (før) vi blir født er sosial kontakt med andre noe vi søker etter og fortsetter med gjennom livet. I møtet med ulike mennesker lærer vi hvordan vi skal samhandle med andre og vi lærer oss selv å kjenne. 

Rammeplan for barnehagen (2017) og barnehageloven danner grunnlaget for arbeidet som gjøres i norske barnehager. De pålegger alle landets barnehager å blant annet jobbe for vennskap og et inkluderende fellesskap, med krav om et trygt og godt barnehagemiljø for alle barn. 

Vennskapsrelasjoner mellom barn kan kategoriseres i to kategorier: flyktige og varige (kilde: Slik knytter de minste barna vennskap i barnehagen).

De flyktige vennskapene oppstår i her og nå situasjoner, når to eller flere barn leker sammen. Disse er preget av spontanitet, bidrar til inkludering og åpenhet i gruppa. Ofte ser vi dette på småbarnsavdeling i de spontane samspillene og leken som oppstår. Vi ser det også blant større barn når to eller flere gjør den samme aktiviteten ut ifra eget initiativ og dette fører til samhandling dem imellom.

De varige vennskapsrelasjonene er mer lukkede og stabile. Disse er i større grad preget av forhandlinger mellom barna og bruk av sosiale strategier. Dette kommer til syne når de samme barna kommer sammen i lek fordi de vil leke med hverandre. Dette betyr også at de sammen må finne ut hva de vil leke. Da er det kommunikasjon, forhandling og sosial kompetanse står i fokus.

I rammeplanen for barnehagen står det: "Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap." Dette betyr at det er de ansatte i barnehagen som skal legge til rette for danning av vennskap. Barna skal få mulighet til å danne vennskapsrelasjoner med andre gjennom felles opplevelser, lek og aktiviteter som legges tilrette av de ansatte. De ansatte skal være tett på og veilede barna når det oppstår uheldige situasjoner i lek og passe på at barna har et godt psykososialt barnehagemiljø.