Lokale forhandlinger i kommunal sektor

Forhandlinger i kommuner og fylkeskommuner vil for de fleste av oss i Utdanningsforbundet skje sentralt. Det betyr at det er Utdanningsforbundet, gjennom forhandlingssamarbeidet Unio som forhandler med KS, sentralt.

Stor sett må vi igjennom mekling for å komme i havn med oppgjøret, noen ganger (som i 2022) kommer vi ikke i mål med mekling heller og da blir det streik.

Men de gangene vi kommer i mål med mekling, vil de sentrale parter bestemme om det skal settes av penger til lokale forhandlinger for de av oss som i kapittel 4 i hovedtariffavtalen (HTA). Der befinner seg alle lærerkodene, fra lærere/bhg.lærer og opp til lektor.

Men hva med ledere, rådgivere og andre som ikke er en del av kapittel 4 i HTA. Disse er i all hovedsak plassert i kap 3 og kap 5. Her forhandles lønnen kun lokalt og gjennomføres på kommunalt nivå mellom forhandlingsdelegasjoner fra arbeidsgiver og Utdanningsforbundet. For rektor og styrere er det kapittel 3.4.2 som gjelder, for andre ledere som organisatorisk er lagt inn under rektor/styrer er det 3.4.3 som er aktuell. MEN lederstrukturen avklares lokalt i hver enkel kommune, så her kan det være ulikheter.

Utdanningsforbundet kan også ha medlemmer i kap 5, her avtales også all lønn lokalt.

Forhandlingene for disse medlemmer i Utdanningsforbundet pågår i disse dager. De sentrale parter er enige om at forhandlingene i kap 3 og kap 5 bør gjennomføres i tidsrommet mellom 1.5 og 1.10 hvert år. Dette varierer fra kommune til kommune og i år vil ikke forhandlerne fra Utdanningsforbundet kunne gjennomføre dette. Det har selvsagt sin bakgrunn i at streiken vår ble stoppet den 27.september, og da blir det selvsagt krevende å komme i mål med forhandlingene allerede til 1.oktober.

Vi ønsker våre forhandlere lykke til med denne viktige jobben.

Ønsker du å vite med om lokale forhandlinger, kan du finne flere svar i denne lenken: Tips til lokale forhandlinger (utdanningsforbundet.no)