Tid for de minste!

Publisert: 08.09.2023

Vi trenger ikke en Steinkjerframsnakker i Steinkjer kommune! Gi ansatte gode rammevilkår slik at de er i stand til å gjøre jobben sin, så vil de framsnakke kommunen sin uten at det koster ei krone. Istedenfor én Steinkjerframsnakker får vi mange!

Valgkampen går mot slutten, og på mandag skal vi avgi vår stemme. Skole har vært fremtredende som tema i de lokale valgdebattene i Steinkjer. Barnehagene hører vi lite eller ingenting om. Når vi leser partiprogrammene med barnehagebriller på, ser det ut som politikerne er mest opptatt av mangfold og valgfrihet i barnehagetilbudet, offentlige- eller private barnehager, likebehandling av barnehager, åpningstid, pris og løpende opptak. Dette er vel og bra, men det er typiske saker som betyr mer for foreldrene og samfunnet enn for barna og kvaliteten på barnehagetilbudet.

Barna bryr seg ikke om barnehagen er kommunal eller privat, og løpende opptak er ikke sikkert det er til barnas beste. Forskning viser at barns arbeid med å finne sin plass i ei barnegruppe, er en krevende prosess. Hver endring i gruppa betyr at barna må finne seg til rette på nytt. Sånn sett kan løpende opptak skape uro og ustabilitet for barna, selv om det selvfølgelig er positivt å få barnehageplass.

Uro og ustabilitet for barna blir det også når sykefraværet i barnehagene er høyt, og det stadig vekk kommer inn ukjente vikarer, eller når barnehagen ikke får tak i vikarer, og må gå underbemannet.

Heldigvis er det noen partier som ønsker å ansette faste vikarer, noen skriver også at de vil styrke laget rundt barna og noen få ønsker en styrket bemanning. Dette er bra, men jeg skulle ønske at enda flere var opptatt av å øke grunnbemanningen i barnehagene, for det er dette tiltaket som vil ha størst betydning for barna og kvaliteten på barnehagetilbudet!

Utdanningsforbundet mener at det er tid for de minste. Det er på tide at økt bemanning og økt pedagognorm i barnehagene prioriteres politisk. I Trøndelag har kommunene Trondheim, Ørland og Rennebu innført forsøk med økt bemanning i barnehagene. De ser at dette lønner seg i form av mindre stress og slitasje, et mindre belastende arbeidsmiljø, og økt trygghet og stabilitet i personalgruppa. Alt dette er med på å øke kvalitet på barnehagetilbudet til barna, i tillegg til at barnehagelærerne nå får tatt ut planleggingstida som normalt, uten at bemanningsnormen brytes. Som en konsekvens av alt dette går sykefraværet drastisk ned! Dette har stor betydning for tilbudet til barna.

Mer fornøyde ansatte fører forhåpentligvis også til at færre ønsker å slutte, og at flere ønsker å bli barnehagelærere. Da får vi snudd de uheldige trendene vi ser i dag med tomme plasser på barnehagelærerutdanningen og barnehagelærere som søker seg bort fra yrket.

Hilde Waaseth Nicolaisen

Utdanningsforbundet Steinkjer