Utdanningsforbundet Trøndelag er klar for landsmøtet

Landsmøtet i Utdanningsforbundet samles på Lillestrøm fra 6. til 9. november. Vi er både stolte og glade for at valgkomiteen foran landsmøtet har foreslått vår egen fylkesleder Geir Røsvoll som ny leder i Utdanningsforbundet.

Les resten av valgkomiteens innstilling her

Følg landsmøtet her

Frontfagets praktisering vil bli et sentralt tema på landsmøtet. Gjennom en rigid praktisering av frontfaget i kommunal sektor, har arbeidsgiverne bidratt til en urettmessig svak lønnsutvikling for utdanningsgruppene i offentlig sektor sammenliknet med grupper med lik utdanningslengde i privat sektor. Dette har vært med på å undergrave lærerprofesjonens status og dermed muligheten til å tilby likeverdig opplæring og utdanning. En annen praktisering av frontfagsmodellen er avgjørende for å kunne løfte utdanningsgruppene som har blitt hengende etter i offentlig sektor.

En annen sentral sak for Utdanningsforbundet Trøndelag blir å få med landsmøtet på opprettelsen av sentralt råd for voksenopplæring. På fylkesårsmøtet i Trøndelag i mai var det stor støtte for å gjøre noe med vedtektene våre slik at dette kommer inn i rådsstrukturen til Utdanningsforbundet.

I forkant av fylkesårsmøtet i mai hadde flere lokallag i Trøndelag fremmet en sak med krav om at ansatte i skole og barnehage som må ha mobiltelefon som arbeidsverktøy, må få dette dekket og kompensert av arbeidsgiver. Dette var også et tydelig krav fra årsmøtet, og saken ble meldt oppover i organisasjonen foran landsmøtet. Som resultat av dette pågår det nå en dialog mellom Utdanningsforbundet og KS for å få på plass en sentral avtale mellom partene, dette kan du lese mer om her.

En annen landsmøtesak som var oppe på fylkesårsmøtet i Trøndelag var tariffpolitiske virkemidler. Årsmøtet ga et tydelig råd til landsmøtedelegasjonen om at Unio-samarbeidet må styrkes og videreutvikles. Noe av det som kom fram i debatten på fylkesårsmøtet var at det ligger et stort potensial for større innflytelse med et sterkere og mer forpliktende samarbeid på hovedorganisasjonsnivå.

Delegasjonen fra Trøndelag tar også med seg en annen viktig sak fra eget årsmøte som dreier seg om å styrke ivaretakelsen av medlemmer og tillitsvalgte innenfor private og statlige tariffområder. Utdanningsforbundet har allerede gjort et arbeid knyttet til dette, men delegasjonen mener det er viktig at vi får det med i vårt viktigste politiske dokument for å styrke dette arbeidet ytterligere.

Landsmøtet skal vedta ny politikk på flere områder. Vi forventer mye diskusjon rundt saken «Lærerrollen og laget rundt barn, unge og voksne». Trøndelag er i likhet med flere andre delegasjoner opptatt av å få på plass tydeligere avklaringer av hvilke oppgaver og ansvar lærere i barnehage og skole skal og bør prioritere, og hvilke oppgaver andre profesjoner og yrkesgrupper skal ha ansvar for. Dette kan du lese mer om her.

Hva skal til for å styrke lærerutdanningene? Saken som skal opp på landsmøtet handler om styrking av de profesjonsfaglige elementene i lærerutdanningene og utvikling av sterke lærerprofesjoner i skole og barnehage. Utdanningsforbundet må være til stede på de arenaer der beslutninger om lærerutdanning fattes.

For Utdanningsforbundet er det viktig å ha en tydelig politikk på vurderingsfeltet. Politikken skal speile synspunkter i medlemsmassen og dekke bredden i samfunnsoppdraget. Det er også av stor betydning at vi sikrer at stemmen til lærere, ledere og tillitsvalgte blir hørt når vurderingspolitikken blir diskutert og utformet. Dette er noe av det som skal diskuteres når saken «Vurdering i skolen» skal opp på landsmøtet.

Disse utgjør landsmøtedelegasjonen fra Trøndelag:

Geir Røsvoll
Hilde Lein