Ønsker debatt om fraværsgrensa velkommen

Utdanningsdirektoratet har kommet med forslag til endringer av fraværsgrensa i videregående skole. I et møte med kunnskapsministeren denne uka sa Steffen Handal at Utdanningsforbundet ser fram til den kommende debatten og understreket samtidig at det fortsatt må være en tydelig grense for fravær.

Mandag overleverte Utdanningsdirektoratet sitt forslag til endringer av fraværsreglene til kunnskapsministeren.

Udir foreslår å sende to nye, alternative modeller ut på høring:

• Fraværsgrensa settes til 15 prosent. Alt fravær, inkludert sykdom som er dokumentert av lege, skal telle som en del av de 15 prosentene.

• Skolen skal ha plikt til å gi elevene en samtale om fraværet dersom en elev bikker 10 prosent fravær i enkeltfag.

• Dersom en elev likevel når 15 prosent fravær, skal eleven normalt sett ikke få standpunktkarakter i faget.

• Rektor kan, etter en skjønnsvurdering, beslutte at eleven likevel skal få karakter dersom det er urimelig at eleven ikke får karakter.
  • Fraværsgrensa går ved 10 prosent som i dagens modell, og rektor kan, etter skjønnsvurdering, avgjøre at elever med inntil 15 prosent fravær likevel skal ha karakter.

• Fravær kan unntas fraværsgrensa etter de samme reglene som i dag: Helsemessige årsaker, velferdsforhold, arbeids som tillitsvalgt, politisk arbeid, idrett på nasjonal og internasjonalt nivå osv.)

• Fravær av helseårsaker trenger ikke dokumenteres av lege som i dag. Det holder med egenmelding.

For Utdanningsforbundet blir den kommende høringen viktig. I alternativ modell 1 fra Udir skal alt fravær, uansett årsak, telle som en del av fraværsgrensa. Dette grepet er nytt og interessant, men samtidig er det mange usikkerhetsmomenter knyttet til de to nye modellene.

Medlemmenes stemme blir viktig i det videre arbeidet. Det er lærere og ledere som arbeider i videregående skole, som har de beste forutsetningene for å belyse sterke og svake sider ved Udirs forslag. Den kommende høringen i organisasjonen vil bli avgjørende for hva Utdanningsforbundet skal mene.

Begge de foreslåtte modellene fra Udir skiller seg vesentlig fra dagens fraværsgrense. Spørsmålet er om disse to modellene alene favner bredt nok til å fram høringsinstansenes synspunkter i denne viktige saken.

Overfor kunnskapsministeren har Utdanningsforbundet spilt inn at høringen bør inkludere en tredje alternativ modell. Den tredje modellen bør ligge noe tettere opp til dagens fraværsgrense og likne mer på fraværsordningene som møter elevene i yrkeslivet. Høringen er ennå ikke sendt ut, så Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet har fortsatt muligheten til å gjøre justeringer i høringsnotatet.

Ordsky-skjermdump.jpg

Steffen Handal i møte i Kunnskapsdepartementet tidligere denne uka. Foto: Martin Minken