Etterlyser mobilavklaring fra KS

– Nå bør det komme en avklaring snart, sier Utdanningsforbundets leder Geir Røsvoll.

Mange lærere, både i barnehager og skoler, har påloggingssystemer som forutsetter mobiltelefon. Likevel opplever mange at dette utstyret ikke er tilgjengelig eller kompenseres for av arbeidsgiver. Retningslinjene kan være både uklare og fraværende, og derfor gikk en rekke fylkeslag i fjor vår inn for at det må landes en sentral avtale hvor forhold som personvern, sikkerhet og kompensasjon er regulert.

Utdanningsforbundet sentralt gikk derfor i dialog med KS før sommeren om dette problemet. Selv om dialogen var god, og Utdanningsforbundets ble møtt med forståelse for sine krav, er noen avtale ennå ikke landet.

Utålmodig

Nå begynner Utdanningsforbundets leder, Geir Røsvoll, å bli utålmodig.

– Nå bør det komme en avklaring snart, sier ranværingen.

Utdanningsforbundet har kontaktet KS om problemet flere ganger, og hadde møte med dem om dette i august.

– Vi purret på dem nå rett etter jul, og fikk svar forleden.

– De sier at det at saken har vært mer omfattende og har flere krevende problemstillinger i seg enn de hadde trodd, som derfor krever en del ytterligere undersøkelser før de kan konkludere. De antydet at dette først kunne bli klart i mars, men skulle forsøke å få fortgang i prosessen, forteller Røsvoll.

Krav fra mange fylkeslag

Han understreker samtidig at han forstår at mange lærere mener dette burde ha vært på plass for lenge siden.

– Når du trenger mobil for å få gjort jobben din i skolen eller barnehagen, burde det ha vært selvsagt at utstyret var på plass – eller at du i det minste får kompensert for bruken av det. Det var en viktig sak på mange fylkesårsmøter, og det er ingen tvil om at dette er noe som mange av våre medlemmer er svært opptatte av.

– Personvern, sikkerhetshensyn og kompensasjonsordninger er viktig, samtidig er det komplekse forhold som dessverre har tatt lang tid å utrede. Nå håper jeg KS vil prioritere dette arbeidet i tiden fremover, sier Røsvoll.

Les også: Dialog med KS om mobilløsning for lærere

Sitert