Kortere åpningstider er en gladsak!

Publisert: 04.12.2023

Bemanningen i barnehagene våre er bestemt av en minimumsnorm. Denne sier noe om hvor mange voksne det skal til hvor mange barn. Bemanningsnormen sier ikke noe om at dette har noe med åpningstiden i barnehagen å gjøre. Dette gjør at uansett hvor lenge barnehagen er åpent trengs det ikke å være ansatt flere voksne, siden det er antall barn som bestemmer bemanningen. Forslaget om kortere åpningstider i de fleste kommunale barnehagene vil derfor gi økt voksentetthet igjennom dagen.

I en kommune som ikke har økonomi til å finansiere en økt bemanning over minste bemanningsnorm mener Utdanningsforbundet at dette er et skritt i riktig retning for å gi barn og voksne i Elverum en hverdag de fortjener. Forsøk med økt voksentetthet, fra f.eks Tønsberg og Trondheim, viser at dette er den beste måten for å gi barn en bedre og tryggere hverdag der det pedagogiske tilbudet som barnehagen skal opprettholdes. Undersøkelsene fra disse stedene viser at foreldrene gir tilbakemeldinger om bedre samarbeid, bedre samtaler med barnehagen og tettere oppfølging. Ansatte på sin side opplever mindre stress og økt arbeidsglede, og større mulighet til å følge opp barns reaksjoner og lek, ha de gode samtalene med barna og møte barns følelser. Dette ønsker vi også for barn og voksne i våre barnehager.

Etter en høst med mye sykefravær og begrenset tilgang på vikarer, har ansatte og ledere i barnehagene lagt en utfordrende periode bak seg. Situasjonen har vist at systemet er sårbart og det kan lett oppstå store problemer, spesielt når det går over lengere tid. Arbeidsmiljøet blir krevende både psykisk og fysisk, og for store belastninger over tid fører til økt sykefravær. Økt voksentetthet kan hjelpe på å lette denne situasjonen, da forsøkene med økt bemanning viser at dette også har en positiv effekt på sykefraværet.

I 2022 gikk 93,4 % av barn i alderen 1-5 år i barnehagen, og det er her ressurser og innsats bør settes inn for å forberede ungene våre best mulig for et 13årig skoleløp. For å skape trygge, robuste og sosialt dyktige individer som skal møte verden. Et godt barnehagetilbud er viktig fordi barnehagen er en pedagogisk læringsarena for barna. Her lærer barn sosial kompetanse, får venner, lærer å snakke og lærer å løse konflikter. Dessuten læres viktige og gode strukturer slik som å vente på tur og ta imot beskjeder. Barna utvikler kreativitet gjennom utforsking av farger, materialer og tegning, og det viktigste av alt; masse lek. Noen begynner også så smått å lese og skrive som forberedelse til skolestart.

Barnehagene har frihet samtidig som de skal forholde seg til barnehagens rammeplan, som sier noe om fagområder, retningslinjer og plikter som alltid setter barna i sentrum. Dette løses ikke ved å ha barnehagene åpne 45 minutter lenger, men ved å ha økt voksentetthet til det beste for barn, foreldre og ansatte.