Om arbeidsmiljøet – veiledning for arbeidsplasstillitsvalgte

Dette heftet er ment som et hjelpemiddel for deg som tillitsvalgt, slik at du i samarbeid med vernetjenesten og ledelsen kan systematisere og planlegge arbeidsmiljøarbeidet.

Å sikre medlemmene et trygt og godt arbeidsmiljø er en av Utdanningsforbundets viktigste oppgaver. Et godt arbeidsmiljø gir gode vilkår for utvikling og læring. Det er en avgjørende forutsetning for at vi skal kunne lykkes i vårt arbeid overfor barn og elever og framstå som profesjonelle yrkesutøvere.

En systematisk og god arbeidsmiljøpolitikk er ikke bare å forebygge sykdom og skade, den skal også gi muligheter til faglig og personlig utvikling. Utdanningsforbundet vil derfor forsterke sin innsats på arbeidsmiljøfeltet. Vi ønsker å gi medlemmene styrke og trygghet til å ta opp arbeidsmiljøproblemer og forhold som er i strid med lover, forskrifter og avtaler.

Skal du lykkes i dette arbeidet, trenger du solid kunnskap om hvilke lover og regler som gjelder for arbeidsmiljøet, og om hvor du kan få hjelp eller finne mer informasjon. Men viktigst av alt er det at ledelse og arbeidstakere tar arbeidsmiljøutfordringene alvorlig og utvikler gode rutiner for hvordan dere skal møte disse utfordringene.

Dette heftet er ment som et hjelpemiddel for deg som tillitsvalgt, slik at du i samarbeid med vernetjenesten og ledelsen kan systematisere og planlegge arbeidet. For at heftet ikke skal bli for omfattende, er det lagt inn henvisninger til nettsider og dokumenter med mer stoff under lenker og litteratur.

Heftet er revidert i oktober 2016.