Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL)
En god lærerutdanning skal kjennetegnes av høy faglighet, solid profesjonskompetanse og nærhet til praksisfeltet. Forskning er en sentral komponent i lærerutdanningene.
En god lærerutdanning skal kjennetegnes av høy faglighet, solid profesjonskompetanse og nærhet til praksisfeltet. Forskning er en sentral komponent i lærerutdanningene.
Forskingsetikk handler om holdninger, kultur og god vitenskapelig praksis. I desember i fjor kom det nye forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap og humaniora.
Norge er annerledeslandet i Norden når det gjelder utformingen av barnehagetilbudet. Det viser en ny forskningsrapport, utarbeidet på oppdrag fra Utdanningsforbundet.
Utdanningsforbundet har vært en pådriver for at det skal utvikles gode ph.d.-ordninger rettet mot lærerprofesjonen. Ordningen med en offentlig sektor-ph.d. kom på plass i 2014.
De fleste kandidatene innen offentlig ph.d.-ordning opplever stor interesse for forskningsprosjektene både på jobben og fra omgivelsene ellers. Særlig lærere er gode til å spre kompetansen de tilegner seg, og det er et argument for at flere av dem burde ta doktorgrad.
Ansatte i forsknings- og undervisningsstillinger på universitet og høyskoler møter forventninger om å bidra med sin forskningsbaserte kunnskap. Det forutsetter at institusjonene legger til rette for tid til kjerneoppgavene forskning, utviklingsarbeid og undervisning.
Utdanningsforbundet har deltatt i et fireårig forskningssamarbeid mellom skoler og fagforeninger i Norge, Alberta (The Alberta Teachers’ Association) og i Ontario (The Ontario Teachers´ Federation). Det har allerede blitt publisert en nasjonal rapport om utviklingen ved de norske skolene. Nå er også den internasjonale rapporten utarbeidet, forfattet av professor Dennis Shirley (Boston College).
Satsing på profesjonsdrevet, praksisnær og relevant forskning har i flere år vært en sentral del av Utdanningsforbundets arbeid. Derfor ble det tatt initiativ til et partnerskap med lærerorganisasjoner i Canada – NORCAN. Den norske rapporten fra Høgskolen på Vestlandet er nå publisert.
Vurdering i barnehagen er et tema som det har vært lite forsket på i Norge. Høsten 2015 tok Utdanningsforbundet initiativ til et forskning- og utviklingsprosjekt om vurdering av barnehagebarns trivsel og utvikling.
Betydningen som klassestørrelse og lærertetthet har for elevers læring har vært debattert i mange tiår, både i Norge og internasjonalt. Forskning om temaet gir få entydige svar. Både de som argumenterer for større lærertetthet og de som mener dette er mindre viktig, finner støtte for sitt syn i forskning.
Å avsette tid til å systematisere vurderingsarbeidet, bidrar til at flere barn blir sett. Det viser resultatene fra et forsknings- og utviklingsprosjekt gjennomført i to barnehager.
Emphasis on professionally driven, practical and relevant research is at the core of Union of Education Norway’s work for quality in education and professional development.