Fagfornyelsen: Ny læreplan fremmedspråk

Faglig ansvarlig

Bjørg Johanna Sundøy
E-post: [email protected]

Velkommen til kveldsseminar i Lærernes hus om ny læreplan i fremmedspråk. Fagfornyelsen av de gjennomgående fagene er nå inne i siste del av høringsfasen. Det er nå vi har sjansen til å komme med innspill!

Fagfornyelsen av de gjennomgående fagene er nå inne i siste del av høringsfasen. Utdanningsforbundet ønsker å bidra til at så mange som mulig engasjerer seg i debatten - og inviterer til kveldsseminar om ny læreplan i fremmedspråk.

Til seminaret har vi bl.a. invitert Gro Lokøy, som sitter i læreplangruppen for fremmedspråk, til å gi en orientering om innhold og prinsipper i læreplanforslaget. Line Engstrøm, lærer ved Fyrstikkalléen skole og Gerard Doetjes fra ILS, Universitetet i Oslo vil kommentere høringsutkastet. Einar Ove Standal fra Utdanningsforbundet vil ha en kort presentasjon av fagfornyelsen.
Det vil bli anleding til å stille spørsmål til innlederne og være aktivt med i debatten.

Vi har utfordret innlederne på følgende temaer:
• Hva er de største endringene i ny læreplan i forhold til den forrige?
• Hvilke konsekvenser kan endringene få for opplæringen i fremmedspråk på ungdomstrinnet, og for videregående?
• Hvordan blir endringene for elevene? Hva blir bedre, hva blir evt mer utfordrende?
• Vil endringene i læreplanen kreve nye vurderingsmåter i faget?
• Hvordan er progresjonen i faget skissert? Er det blitt tydeligere mellom trinnene og skoleslagene?
• Hvordan ivaretas de overordnede målene, prinsippet om dybdelæring og forslagene om tverrfaglige temaer?

Det er nå vi har sjansen til å komme med innspill. Her har du anledning til å bli oppdatert og være med i debatten. Om du ikke har anledning til å være tilstede i Lærernes hus kan du følge seminaret på stream.