Kvalifisering for ansettelse og opprykk

Om arrangementet

Hvor og når?
torsdag 18. feb. kl. 09:00 - 11:15

Praktisk ansvarlig

Marianne Aagedal

Faglig ansvarlig

Gunn Gallavara

Bjørg Johanna Sundøy

Gun Hafsaas
E-post: [email protected]

Utdanningsforbundet ønsker med dette kurset å gi medlemmer bedre og mer kvalifisert informasjon som grunnlag for valg av kvalifiseringsløp og opprykk til høyere stilling. Kurset arrangeres på Zoom.

Målgruppe: Alle medlemmer i UH-sektoren som planlegger eller akkurat har startet i et opprykkløp til høyere stilling som for eksempel førsteamanuensis, førstelektor, dosent eller professor.

I de seinere årene har kvalifisering, opprykk og publiseringer fått større oppmerksomhet av myndighetene og internt ved universitetet og høyskolen. Førstestillingskompetanse bidrar til å fylle kravene for andelen førstestillinger i lærerutdanningene og bidrar økonomisk til institusjonen gjennom publiseringer, etterutdanning og utviklingsarbeid i samarbeid med skoler og barnehager.

Sentrale tema på  kurset:

• Ulike kvalifiseringsordninger
  • Rammer, regelverk, muligheter og handlingsrom i de ulike kvalifiseringsordningene
  • Lønn og arbeidsvilkår

PROGRAM (kl. 09.00-11.15)
Rammevilkår for ansettelse og opprykk
Gunn Gallavara, seniorrådgiver, Utdanningsforbundet

«Veien til professorkompetanse, fortelling fra virkeligheten»
Anne Greve, professor, OsloMet

Lønnssystemet for de ulike stillingene
Bjørg Johanna Sundøy, seniorrådgiver, Utdanningsforbundet

FoU-tid, hvordan fungerer det?
Gun Hafsaas, seniorrådgiver, Utdanningsforbundet

Det er åpent for å stille spørsmål og kommentarer underveis.

Dette er det første kurset i en kursrekke på tre for medlemmer i UH-sektoren. Vi skal også ha et kurs om Forskningsetikk (14. mai) og et om FoU-arbeid (7. mai, mer informasjon kommer snart).