Hva vil partiene med skolen og barnehagen?

Hvilket parti du stemmer på i kommunevalget 2023 har noe å si for hva slags tilbud barnehagebarn og skoleelever får i tida fremover.

Utdanningsforbundet Bergen har stilt partiene spørsmål om hva de vil med sektoren, ut ifra hvordan vi oppfatter situasjonen i dag, og hva vi mener er det viktigste å ta tak i.

Denne lenken gir deg en full oversikt over spørsmål og svar:
Samlede svar kommunevalget 2023.pdf

På mange av spørsmålene har partiene gitt en begrunnelse for svarene sine. Det blir for omfattende å ta med disse begrunnelsene her, men ta gjerne kontakt dersom det er noe du lurer på.

Svarene skiller seg mer fra hverandre på barnehage enn på skole. Dette henger sannsynligvis sammen med at det på barnehageområdet er flere spørsmål som tradisjonelt skiller høyre- og venstresida fra hverandre. Nytt fra sist her er at Arbeiderpartiet er mer positiv til etablering av nye kommersielle barnehager, enn de var i svarene fra forrige kommunevalg. Det som også preger svarene er at det er relativt mange «vet ikke», og det er en klar overvekt av høyresidepartier som gir dette svaret.

Flere av svarene er fra vårt ståsted oppløftende for neste periode. Alle partiene svarer at de ikke vil gjøre endringer som forverrer bemanningssituasjonen i barnehagen, med unntak av Venstre som svarer «vet ikke». Alle unntatt Folkets Parti vil at barnehager og skoler fortsatt skal sikres faglig autonomi og anledning til å drive faglig utviklingsarbeid ut ifra eget ståsted. På spørsmål om partiene vil at alle elever skal ha rett til en lærerutdannet lærer, svarer alle positivt, bortsett fra Kristelig Folkeparti.