Alvorlig bekymret for situasjonen i barnehager og skoler.

Vi er alvorlig bekymret for situasjonen i barnehager og skoler, både for tilbudet vi gir barn og unge og for den voldsomme merbelastningen som påføres de ansatte som er på jobb med alt for lav bemanning.

Onsdag formiddag sendte Utdanningsforbundet Bergen et brev til byrådsleder og byråd for barnehage, skole og idrett.

Til Roger Valhammer og Endre Tvinnereim
Utdanningsforbundet og vernetjenesten mottar i disse dager utallige henvendelser omkring situasjonen i barnehager og skoler. De ansatte i disse tjenesten, enten de er fagarbeidere, lærere eller ledere har over svært lang tid stått i en svært krevende arbeidssituasjon. Vi er alvorlig bekymret for situasjonen, både for tilbudet vi gir barn og unge og for den voldsomme merbelastningen som påføres de ansatte som er på jobb med for lav bemanning.

Vi opplever at arbeidsgiver har vanskelig for å se forbi pandemihåndteringen når vi problematiserer barn, elever og læreres arbeidsforhold, og at dere først og fremst tar utgangspunkt smittemyndighetens vurdering av hvilke tiltak som er de nødvendige i forhold til smittesituasjonen, og ikke tar inn over dere de daglige bruddene på arbeidsmiljøbestemmelsene. Det er vesentlig for oss at representantene vi møter i drøftinger og arbeidsmiljøutvalg har nødvendige fullmakter når det gjelder å ta grep også for å ivareta et forsvarlig pedagogisk tilbud til barn og elever og et fullt ut forsvarlig arbeidsmiljø for de mange tusen ansatte i skoler og barnehager i byen vår. Derfor henvender vi oss nå til dere som, i siste instans, har ansvaret både for et forsvarlig tilbud til barn og elever og et trygt helsefremmende arbeidsliv til de ansatte.

Bemanningskrisen er nå så betydelige at Utdanningsforbundets mener det er helt nødvendig å redusere åpningstiden i barnehagene og vurdere et begrenset tilbud i skolen, hvis dere skal overholde den omsorgsplikten arbeidsgiver har.

Forslag til tiltak:

- Innføre 7 timers åpningstid i de kommunale barnehagene - det vil sikre bedre bemanning og redusere belastingen på de ansatte.
- Redusere tilbudet i barnehage og SFO i romjul, slik at kun samfunnskritisk personell kan sende barna i barnehage eller SFO og dermed gi hovedvekten av de ansatte juleferie.
- Gi muligheter til redusert opplæringsplikt mandag. 21.des for lærere i skolen, slik at alle starter juleferien 17.des.
- Sikre at rektorene og styrerne kan ta fullstendig juleferie uten å måtte forholde seg til smittesporing etc.

Bente Myrtveit, lokallagsleder Utdanningsforbundet Bergen