Kommunevalg 2023: Dette mener partiene i Færder

Publisert: 05.09.2023

Lurer du fortsatt på hvem som skal stemme på ved årets kommunevalg? Vi har spurt partiene som stiller til valg i Færder kommune om hva de mener om saker som er viktige for oss i barnehage, skole og støttesytemene.

Hva de fleste partiene mener, kan du enkelt se på bildene. Men noen partier har mer å si om sakene. Under kan du lese hva de selv har skrevet:

Arbeiderpartiet om hvordan barnevernet best kan komme ut til skolene:

Selv om en fast kontaktperson fra barnevernet med faste møtedager på hver skole helt sikkert har gode intensjoner, mener vi at det vil være mer effektivt å bruke disse ressursene til andre områder av barnevernet for å forbedre tjenestene på en mer holistisk måte. Det handler om ansvarsfordeling og rolleklarhet. Skolene må ha en nærhet til barnevernet, men det er også viktig å bevare profesjonaliteten og integriteten til hver institusjon. Å legge for mye av ansvaret for barnevernet på skolene kan potensielt føre til en utvanning av skolens hovedoppgaver.

En bør kanskje heller jobbe med å forbedre kommunikasjonen mellom skoler og barnevern i stedet for å legge til ekstra personell i skolene. En kan jobbe med å forbedre samarbeidet om enkeltsaker, og som Utdanningsforbundet selv skriver øke forståelsen mellom de to institusjonene om hverandres roller og forventninger.

Høyre har i liten grad klart å svare "ja" eller "nei" på spørsmålene våre. Noen av spørsmålene fikk vi ikke svar på. Derimot har de en hel del å si om noen av spørsmålene vi stiller:

Spørsmål: Vil ditt parti arbeide for at de tillitsvalgte i skoler og barnehager får en fastsatt nedsatt tid til tillitsvalgarbeid, regulert av antall medlemmer i klubben?

Høyres svar: Av egne erfaringer vet vi at det er vanskelig for både politikere og tillitsvalgte å få nok fri til å gjøre de jobbene de er valgt til. Så ja – det må gis bedre anledning til å utføre disse oppgavene. Dette er viktig for å utvikle kommunen til et bedre sted. Hvordan dette gjennomføres i praksis er opp til partene.

Spørsmål: Vil ditt parti stemme for økte ressurser til PP-tjenesten i Færder?

Høyres svar: Den som trenger hjelp skal få hjelp og da må ressursene avstemmes etter behovene. Hvordan arbeidshverdagen er for aktørene er faktisk et arbeidsgiveransvar og partene i arbeidslivet.

Spørsmål: Vil ditt parti arbeide for at lærere i Færder beskyttes mot vold og trusler?

Høyres svar: Beskyttelse mot vold og trusler er selvfølgelig, men dette er mye mer sammensatt enn bare å si ja til beskyttelse. Dette er faktisk et samfunnsproblem! Det er mangel på respekt, mangel på engasjement, mangel på forståelse, mangel på kommunikasjon og mangel på mulighet for fornuftig reaksjon og eventuell avstraffelse. Dette er så stort at det er et egnet som tema for å jobbe mye mer med slik man for eksempel gjør i prosjektet «Hatefulle ytringer».

Spørsmål: Vil ditt parti stemme for at alle skolene i Færder har en fast kontaktperson i barnevernet, som har faste møtedager på de enkelte skolene?

Høyres svar: Vårt generelle inntrykk er at barnevernet i Færder er et godt barnevern blant annet for at de ansatte har en betydelig og god kompetanse. Gjennom BTI skal det være god nok mulighet for at alle aktørene kan komme sammen for å løse de aktuelle problemstillingene for barnet og eventuelt familiene.

Spørsmål: Vil ditt parti jobbe for at lærerne får rom til å danne og undervise barn og unge, uten detaljstyring av hvordan oppgavene løses?

Høyres svar: I vårt program har vi skrevet «si ja til lekser og god leksehjelp» fordi vi har klokketro på at trening gir gode resultater og følelse av mestring. Læreren er en av hjørnestenene i et barns liv og barn er som folk flest – forskjellige. Da må læreren ha anledning til individuell tilpasning av undervisningen basert på lærerens kompetanse og vurderingsevne.

Spørsmål: Vil ditt parti bidra til at bruken av dispensasjon av ufaglærte i lærerstillinger i barnehagen går ned, og at barnehagene i Færder følger pedagognormen?

Høyres svar: Det er ekstremt nødvendig at alle som skal fylle en funksjon må være kompetent gjennom utdanning og praksis – og Færder kommune skal IKKE bryte loven. Det bevilges i Færder ekstra penger hvert år til spesialpedagoger og utdanning av lærere. Læreren er den aller viktigste personen i klasserommet og denne må være utdannet og kompetent.

Vi på lokallagskontoret har bestemt oss. Godt valg!