Forslag til kommunebudsjett for 2024 - Dette er våre bekymringer

Publisert: 08.12.2023

Kommuneadministrasjonens forslag til budsjett for 2024 viser streng kommuneøkonomi framover, med kutt i alle sektorer. Bakgrunnen for kuttene er et misforhold mellom utgifter og inntekter, der utgiftene øker alt for mye i forhold til de ressursene kommunen rår over. I oppvekst foreslås et flatt kutt i alle virksomheter på 1,5%. Ansvaret for hva som kuttes er overlatt til virksomhetslederne, noe som er krevende for dem. Våre hovedtillitsvalgte har uttrykt våre bekymringer til både politikere og administrasjon i de fora hvor vi har tilgang som fagforening. I tillegg har vi sendt et brev til politikerne i kommunestyret for å presisere våre bekymringer, før budsjettet blir vedtatt 13. desember.

Kjære lokalpolitiker i Færder.

Forslaget til budsjett for 2024 er klart og vi står overfor en krevende økonomisk situasjon i alle deler av kommunen. Noen deler av oppvekstsektoren skjermes for de foreslåtte kuttene, som PPT, Færder Fritid, Færderhuset og barnevernet. Det er bra, men det er ikke til å unngå at virksomhetene i oppvekst vil merke at det skal kuttes med over 9 millioner. Allerede fra mars neste år skal det reduseres med 1,5 % på hver enkelt virksomhet. Dette i en tid hvor ansatte og ledere i barnehager og skoler opplever store utfordringer og daglig slitasje:

• Generelt høyt sykefravær, og skyhøyt sykefravær i barnehagene. Det sliter på de som er igjen.
  • Vanskelig eller ikke mulig å få tak i vikarer.
  • Vanskelig å få tak i ansatte med rett kompetanse underveis i året.
  • Økende og mer kompliserte vansker og strev hos elevene. Dette er sammensatt, men noe av det er etterdønninger etter pandemien, og den vil vare lenge.
  • Behov for mer veiledning av foreldre, ref. de siste tiders oppslag i media fra lærere som har vært lenge i yrket. De opplever en vesentlig endring.
  • Økende antall avvik som går på vold og trusler og økende utagering blant både barn og ungdom.
  • Økende grad av rusutfordringer i ungdomsmiljøene og på ungdomsskolene.

Ja, kuttene vil merkes, når det vi egentlig trenger og ønsker er å:

• Øke grunnbemanningen i barnehage
  • Gi barnehagelærerne en arbeidstidstidsordning med plantid som fungerer
  • Gi de eldste arbeidstakerne i barnehage en livsfaseordning med seniortiltak som gjør at de kan orke å stå i jobben sin lenger enn til de er 59 år
  • På skolene trenger lærerne rom til å få gjort kjerneoppgavene sine, som er undervisning, og da trengs det flere fagarbeidere og miljøveiledere til å steppe opp rundt de tusen andre oppgavene som lærerne gjør i dag

Kutt i oppvekstsektoren vil bli merkbar, og det vil gi negative ringvirkninger til alle ansatte og ledere i skoler og barnehager. De står allerede i en daglig skvis og slitasje med de utfordringene som er. Vi er bekymret for situasjonen.