Kommentarer til kommunedirektørens forslag til budsjett for 2021 fra Utdanningsforbundet Steinkjer

Publisert: 17.11.2020

Styret i Utdanningsforbundet Steinkjer har skrevet følgende kommentarer til kommunedirektørens forslag til budsjett for 2021. Våre kommentarer er knyttet til de foreslåtte tiltakene for oppvekstetaten.Se også vedlagte PDF fil, for å få med vedlegget med henvisninger til Utdanningsforbundets politikk.

Kommentarer til budsjett 2021 Steinkjer kommune.

Prosessene rundt budsjettet har i år vært god, med godt partssamarbeid på alle nivå i organisasjonen. Utdanningsforbundet Steinkjer er glad for denne åpenheten og involveringen.

Utdanningsforbundet Steinkjer synes kommunedirektøren gir et godt og riktig bilde på utfordringene oppvekstsektoren står i. Det pekes på økt sårbarhet blant barn og unge, og økte oppgaver knyttet til disse innbyggerne på flere områder. Tiltakene står imidlertid ikke i samsvar med utfordringsbildet – i alle fall ikke på kort sikt.

Alle nivå som skal hjelpe barn og unge som trenger ekstra oppfølging, får nedskjæringer i neste års budsjett: PPT, barnevern, miljøterapeuter, forebyggende familieteam og ressurser til spesialpedagogikk, samtidig som planlagt ressursøkning til helsestasjon, jordmor, helsesykepleier og fysioterapeut/ergoterapeut ikke gjennomføres.

Konsekvensene av dette budsjettet vil være en forsterkning av alle utfordringene kommunedirektøren viser til i innledningen. I tillegg vil det øke arbeidsmengden på lærere og ledere, når laget rundt barn og unge svekkes, og lærertettheten ligger på et minimum. Lærernormen i skole og bemanningsnormen i barnehagen er minimumsnormer, ikke et tak. Lederne får også økt arbeidsbelastning når merkantile ressurser reduseres. Vi kan ikke ta inntjening på nye ikt-system før de faktisk er innarbeidet i organisasjonen.

Vi registrerer at det er satt i gang en ad hoc gruppe som arbeider med en forebyggings- og inkluderingsstrategi med hovedmålsetting om å styrke Steinkjer som et inkluderende samfunn. Over tid vil man redusere kommunens utgifter generert av utenforskap.

Dette høres veldig bra ut, men innsparingene rammer likevel barn og unge på kort sikt, og det settes ikke av penger til forebyggings- og inkluderingsstrategi før i 2023 og 2024.

Forslag til budsjett for 2021 skaper etter vår mening enda større behov for dette arbeidet, og gir ikke rom for mer forebygging eller økt innsats mot utenforskap. Budsjettet gir ikke rom for å skape flere læringsarenaer der barn og ungdom kan oppleve mestring.

Utdanningsforbundet Steinkjer er også bekymret for den økonomiske situasjonen i barnehagene. Det drives barnehage på et absolutt minimum, og dette er ikke bærekraftig på sikt. Driftstilskuddet til private barnehager beregnes ut fra hvor mye kommunen bruker på sine egne barnehager. For 2021 er dette tilskuddet så lavt, at det ikke er økonomisk bærekraftig for mange private barnehager. De foreslåtte reduksjonene i pensjons- og kapitaltilskudd vil sammen med et svært lavt kommunalt driftstilskudd, føre til at flere barnehager må budsjettere med underskudd, og for noen kan det bli snakk om nedleggelse i nær framtid.

Steinkjer kommune har en stor andel private barnehager, og har gjort seg avhengig av deres bidrag. Det er et offentlig ansvar å gi barnehageplass til alle barn i kommunen som har krav på plass. Det blir en utfordring for kommunen hvis private barnehager må legge ned drifta, og vi er usikre på om kommunen har en plan for hvordan man skal håndtere dette.

For å sikre fortsatt barnehagedekning, og for at de private barnehagene skal ha en forutsigbarhet for å kunne opprettholde likeverdige lønns- og arbeidsvilkår og et godt barnehagetilbud, anbefaler Utdanningsforbundet at kommunen vurderer å øke driftstilskuddet på nivå med nasjonal sats for alle barnehager uavhengig av eierskap. Vi skjønner at dette vil være krevende, men det blir likevel dyrere for kommunen å opprette nye kommunale barnehageplasser til barn som blir stående uten plass.

Dette budsjettet kommer IKKE til å hjelpe de mest sårbare i kommunen vår. Dette budsjettet blir dyrt i lengden når dagens sårbare barn blir voksne, og vi ikke har klart å gi dem god nok jord til røtter som skal vokse eller sterke nok vinger til å fly…