UKEINFO 44-2022

UKEINFO er en viktig informasjonskanal, som tillitsvalgte på arbeidsplassene må få med seg.

Foto: Stig Weston

Rundt 800 streikende og støttespillere trosset øsende regn og stilte opp foran Stortinget i dag. Barnehagefolk har vært ute i regnvær før, så det ble en markering med god stemning, tydelig engasjerte medlemmer og flere appellanter, bl.a. vårt streikende medlem Sandra Holmebukt.

Vi avsluttet markeringen med å gå til PBLs lokaler og kravet om en anstendig pensjon ble tydelig formidlet.

PBL-streiken er nå i sin tredje uke og Utdanningsforbundet Oslo har 258 medlemmer i streik.

Streiken handler om at PBL-ansatte skal ha samme pensjonsvilkår som ansatte i andre kommunale og private barnehager. Vi kjemper for å bli del i fellesordningen for AFP, noe som kan bety rundt 50 000 mer i årlig pensjon for den enkelte, og at ansatte ikke lenger skal betale en større egenandel enn andre barnehageansatte. I dag betaler PBL-ansatte 3 % av lønnen sin i egenandel i pensjon, mens andre barnehageansatte betaler 2 %.

Selv om det er mye engasjement og ståpåvilje så er det er tøft å stå i streik, og vi oppfordrer alle våre medlemmer til å støtte opp om de streikende. Har du en barnehage i ditt nærmiljø som er tatt ut i streik? Stikk innom og hils på streikevaktene

LENKE:

Vi ønsker medlemmer og klubbers innspill til hva som skal være Utdanningsforbundet Oslos politikk for perioden 2023-2027.

I løpet av uken vil alle tillitsvalgte få en e-post med gjeldende politisk plattform og oppsummering av innspillsrunden vi hadde tidligere i høst. Vi legger opp til at dere skal avholde klubbmøter hvor dere ser på den gjeldende plattformen, diskuterer og sender oss de innspill dere må ha. Vi har satt frist for innspill til 15. desember. Vi ber dere være oppmerksomme på denne e-posten. Dere vil få mulighet til å stille eventuelle spørsmål på delte dagskurs i november.

Hvert år går fylkesstyret gjennom byrådets forslag til budsjett for Oslo kommune og lager en egen uttalelse om barnehage, skole, voksenopplæring, m.m. Nå kan du laste ned årets budsjettuttalelse og se om det er noe nytt på områdene du er spesielt opptatt av.

I uke 45 møter vi politikere fra partiene i bystyret og legger fram våre argumenter for endringer. I år har vi spesielt fokus på:

• Spesialpedagogiske tiltak i barnehagen
  • Praktisk undervisning på ungdomstrinnet
  • Reduserte gruppestørrelser i videregående

I år er det mye usikkerhet knyttet til budsjettforslaget fordi Statsbudsjettet legger opp til at Oslo kommune får et kutt på 1 mrd. Hvilke utslag dette vil få for budsjettforslaget vil vi få vite når byrådets tilleggsinnstilling kommer 10. november. Det vil bli gitt mer informasjon på dagskursene i uke 46.

LENKE

Hovedtariffoppgjøret i kirken ble avsluttet lørdag 29. oktober og endte med en samlet økonomisk ramme på 3,84 %.

Spørsmålet om nye felles tilleggslønnssatser for alle ansatte i kirken går videre til behandling i nemnd.

– Vi er fornøyd med å ha landet på en økonomisk ramme som er på nivå med oppgjøret i stat og kommune, sier Gun Hafsaas. Hun er forhandlingssjef i Presteforeningen og leder forhandlingene for Unio KA.

LENKER:

Kurs.jpg

Tid: Torsdag 17. november, 09.00 – 15.30, pluss reisetid.

Sted: Lærernes hus, Osterhaus' gate 4A, 0183 Oslo

Målgruppe:

• Tillitsvalgte Videregående opplæring
  • Tillitsvalgte Voksenopplæring på videregående nivå
  • Tillitsvalgte Fagskolen i Oslo
  • Medlemmer Kontaktforum VGO/FAG (inviteres)

Tema:

• Ny avtale for læringsplattform, hvilke ønsker og behov har vi?
  • Profesjonsfaglige utfordringer
  • Aktivitetsplan for videregående skoler
  • Aktuelle saker
    - Fullføringsreformen
    - Politiske saker til årsmøtet – arbeid i klubbene
    - Innspill fra de tillitsvalgte (åpen post)

Påmelding:

Hvis tillitsvalgte er forhindret, må varatillitsvalgt møte. Om vara heller ikke har mulighet, ber vi om at forfall meldes [email protected].

Det er avgjørende for et godt tillitsvalgtarbeid at alle stiller. På dagskurs får arbeidsplasstillitsvalgte relevant informasjon, utveksler erfaringer og diskuterer utfordringer og problemstillinger.

Påmeldingsfristen er 7. november.

Hvis du ønsker å melde en sak til åpen post, send en mail til [email protected]

Husk å melde fra om matallergier. Ved spørsmål, kontakt oss på e-post, [email protected] eller på tlf.: 23 13 81 00

Kurs.jpg

OBS! Påmeldingsfrist er i dag og i morgen - 3. og 4. november (grunnet matbestilling)!

Kjære alle tillitsvalgte. Velkommen til dagskurs i november! Kurset avholdes på Thon Hotel Storo, Vitaminveien 23, 0485 OSLO. Du må melde deg på slik at vi får bestilt riktig mengde mat.

Innkallingskurs er obligatorisk, så dersom du ikke kan delta må du sende vara. Om dette ikke lar seg gjøre så gi oss beskjed ([email protected]).

15. november 9:00-15:30: Tillitsvalgte i skolegruppe 1, 2, 3 og VO. Påmelding her.
16. november 9:00-15:30: Tillitsvalgte i skolegruppe 4, 5, 6 og PPT. Påmelding her.

LENKER:

Innkalling 15. november
Innkalling 16. november
(Innkalling leveres sammen med permisjonssøknad til arbeidsgiver.)

Hvordan skal lærere i barnehage og skole møte barn og elever om klimautfordringene? Og hvilke tiltak kan vi gjøre lokalt som vil kunne bidra globalt? Velkommen til Utdanningsforbundets klimaseminar 2022!

FNs klimarapport kom med sin tredje delrapport i år, som slår fast at flere av klimaendringene går raskere og blir mer intense. Vi har fått en forsmak på disse endringene i Europa og verden denne sommeren. Rapporten sier også at for å begrense klimaendringene må vi gjennomføre umiddelbare og drastiske kutt på mange nivåer og områder. Hva kan vi som lærere og ledere i norske barnehager og skoler gjøre, og hvordan kan vi møte barna og elevene våre i de utfordringene vi står overfor?

LENKE:

Fortsatt er det ledige plasser på Utdanningsetatens AKAN-kurs for ledere med personalansvar, verneombud og tillitsvalgte – «Forebygge og håndtere AKAN-saker - medarbeidere som vekker bekymring»

Kurset finner sted i Utdanningsetatens kurssenter, 1. desember fra klokken 9 til 12 Grensesvingen 6.

Kursholdere er Anne Kristine Norum Dahl, AKAN-kontakt og Anett Bertelsen, representant fra bedriftshelsetjenesten, Arbeidsmiljøhuset

Innhold i kurset

Når noe ikke stemmer – hva gjør jeg. Kurset vil sette personalledere i stand til å følge opp medarbeidere med diffuse vansker som for eksempel kan skyldes psykiske lidelser eller rusproblemer. Deltakerne vil få god innsikt i de formelle kravene som stilles til saksbehandling, samt kompetanse i arbeidet med å forebygge og å takle rusmiddelproblematikk.

Temaer

• trender og utfordringer
  • hvilke holdninger har Utdanningsetaten til rus
  • hvilke hjelpemidler finnes for å forebygge og håndtere rusproblemer
  • hvordan skal leder forholde seg til AKAN-saker
  • hvordan følge opp medarbeidere

Kurset er en del av Utdanningsetatens kurs i helse-miljø- og sikkerhetsarbeid.