Spørsmål og svar om å stille til valg som årsmøtedelegat i Utdanningsforbundet Oslo

Har du lyst til å være med og utforme Utdanningsforbundets politikk? Har du saker du vil løfte fram fra din egen arbeidsplass? Har du tanker om hvordan Utdanningsforbundet Oslo kan bli en enda bedre fagforening?

Da kan det hende at du burde bli delegat på årsmøtet 8.-10.mai, men kanskje du lurer på noe før du stiller til valg? Vi har samlet noen av de vanligste spørsmålene og svarene her.

Når og hvor er årsmøtet?
Årsmøtet avholdes 8.-10. mai på Sundvolden hotell på Ringerike. Du reiser fra Oslo mandag morgen og kommer hjem igjen onsdag ettermiddag.

Får jeg fri fra jobben for å delta på årsmøtet?
Årsmøtedelegater har krav på permisjon med lønn for å stille på årsmøtet, dette gjelder både for delegatskoleringen og for selve årsmøtet.

Hva er et årsmøte og hva bestemmes der?
Årsmøtet er Utdanningsforbundet Oslos høyeste organ, og avholdes hvert fjerde år. Årsmøtet utgjøres av 150 delegater fra arbeidsplassene og fylkesstyrets 15 medlemmer. Årsmøtet diskuterer og vedtar politikk, bestemmer arbeidsmåter og prioriteringer og velger nytt fylkesstyre i Utdanningsforbundet Oslo. Årsmøtet behandler også saker som skal behandles på landsmøtet i Utdanningsforbundet i november, og velger delegatene som skal representere Oslo på landsmøtet.

Hvem kan stille som delegater?
Alle medlemmer i Utdanningsforbundet Oslo kan stille som delegater.

Hvorfor skal jeg stille til valg som årsmøtedelegat?
Det er både spennende, lærerikt, hyggelig og gøy å delta på årsmøtet! Dette er din fremste sjanse til å være med å påvirke! Du får delta i interessante debatter, lære om spennende temaer og du blir kjent med medlemmer og tillitsvalgte fra hele organisasjonen.

Hvordan blir jeg valgt som årsmøtedelegat?
Du må møte opp på delegatvalgsmøtet som din arbeidsplass tilhører. Alle medlemmer får informasjon på e-post om valgmøtet de hører til (sjekk spamfilteret ditt, e-posten sendes fra [email protected] - Utdanningsforbundet Oslo Årsmøte) I tillegg finner du informasjon om delegatvalgsmøtene på nettsiden vår, i UKEINFO, og hos din arbeidsplasstillitsvalgte.

På møtet må du presentere deg og si hvorfor nettopp du bør bli valgt som delegat. I tillegg til delegater velger valgmøtene varaer, så det er flere sjanser. Hvis du absolutt ikke har mulighet til å møte på valgmøtet, så kan du få en annen til å presentere deg eller du kan sende inn en skriftlig presentasjon til Utdanningsforbundet Oslo. Ta kontakt med tillitsvalgt på din arbeidsplass hvis du lurer på hvordan dette kan gjøres.

Jeg vet veldig lite om hva som skal skje på årsmøtet, kan jeg bli delegat da?
Å være delegat krever ingen forkunnskaper om årsmøtet. Alle delegater innkalles til en egen skolering 18. april i Lærernes Hus. Der går vi grundig gjennom alt det praktiske, du får mulighet til å bli kjent med andre delegater og du får vite om de viktigste sakene som skal behandles. Det blir selvsagt også mulighet til å stille spørsmål.

Er det tidskrevende å være årsmøtedelegat?
I tillegg til selve årsmøtet 8. – 10. mai, vil du også bli borte fra jobb 18. april når det er delegatskolering. Utenom disse fire dagene, forventes det at du leser og setter deg inn i årsmøtesakene, slik at du er mest mulig forberedt når du kommer på årsmøtet. Sakspapirene kommer i slutten av april.

Hvordan foregår årsmøtet i praksis?
Det aller meste av årsmøtet gjennomføres ved at alle sitter i den samme møtesalen, på faste plasser med bord til alle. For et så stort møte er det helt nødvendig å bruke både talerstol og en del formelle regler, dette lærer du om på delegatskolering. Tidsplanen har romslig med pauser og dagene blir lagt opp for å gi variasjon mellom debatter, valg, skolering, m.m. Det er også plass til litt kulturinnslag og moro.

Som et tiltak for å gjøre årsmøtet så tilgjengelig som mulig arrangerer vi formøter for alle delegater på starten av første årsmøtedag. Her får du blant annet mulighet til å bli bedre kjent med andre, bli litt «varm i trøya» og få tips fra andre delegater.

Klikk deg inn på ÅM2023-nettsiden vår - der publiserer vi all relevant informasjon om Årsmøte 2023 i Utdanningsforbundet Oslo