E-post til kommunestyrepolitikerne

Publisert: 17.06.2022

Mandag 13. juni 2022 hadde vi utvidet styremøte i lokallaget hvor det ble vedtatt at vi skulle sende en e-post til kommunestyrepolitikerne hvor de blir utfordret på mandatet de har gitt KS inn i lønnsforhandlingene. Under følger en kopi av e-posten.

Hei alle kommunestyremedlemmer og vara i Øystre Slidre

Dere skal for kort tid siden ha mottatt brev fra Utdanningsforbundet Innlandet i forbindelse med resultatet i hovedtariffoppgjøret. Der blir det stilt spørsmål rundt KS sin nedprioritering av lærere, og om dere er klar over hvilket mandat dere har gitt KS? Står dere virkelig bak de prioriteringene som er gjort?

Demokratiske prosesser er viktige. At denne prosessen foregår i hvert enkelt kommunestyre, er viktig for å skape gode tjenester for våre innbyggere i vår kommune. Dere er valgt av kommunens innbyggere og vi må sammen med administrasjonen jobbe for et velfungerende lokaldemokrati hvor dere politikere tar deres beslutninger på best mulig grunnlag. Nå spør vi oss imidlertid hvilke prosesser det egentlig er som ligger til grunn for mandatet til KS.

Undertegnede, lokallagsleder og hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet Øystre Slidre, var i kommunestyret 26. august 2021 og orienterte blant annet om utfordringene med ufaglærte "lærere" i skolene i ØSK.  Mer enn hver femte undervisningstime blir gitt av "lærere" uten godkjent utdannelse ved skolene våre. Spørsmålene og innspillene dere kom med i og etter møtet ble oppfattet som at dere var engasjerte og bekymret.

I september 2021 var avisa "Valdres" i kontakt med lederne for helsetjenestene i Valdres, og spurte om bemanningssituasjonen i kommunene. Daværende kommunalsjef i ØSK, Steinar Nybråten, svarte "at de har god tilgang på sykepleiere. Det samme gjelder helsefagarbeidere om stillingsprosenten er over 50".

I desember 2021 behandles KS debatthefte i personallederforum (PLF) Valdres. I sitt forslag til svar blir det trekt fram at sykepleiere, vernepleiere og barnehagelærere er yrkesgrupper der rekrutteringsproblemene er størst. Deretter bør fagarbeidere prioriteres. Lærermangelen er ikke nevnt med ett ord. Nå er det slik at som sykepleiermangelen, er Valdreskommunene litt ulike på rekrutterings- og beholdeproblematikk med tanke på kvalifiserte lærere. Vang og Etnedal har i flere år ikke hatt ufaglærte "lærere" (0%!), mens Sør-Aurdal (7%), Nord-Aurdal (13%), Vestre Slidre (15%) og Øystre Slidre (22%) helt klart har det. Som tallene i parentesene viser, er problemet størst i Øystre Slidre og har vært det i flere år.

I februar 2022 behandlet dere i kommunestyret KS debatthefte. PLFs forslag til svar var vedlagt saken. Deres vedtak var følgende: "Grunna større rekrutteringsutfordringar i nokre stillingsgrupper er det ynskjeleg med tydelegare prioritering frå sentralt hald. Det er då i første omgang stillingsgruppa 3–årig utdanning (høgskule/universitet) som bør prioriterast. I denne gruppa finn me blant anna sjukepleiarar, vernepleiarar og barnehagelærarar, desse er grupper som jamt over er utfordrande å rekruttere og behalde, og som det er stor konkurranse om i marknaden. Deretter ynskjer me at fagarbeidargruppa vert prioritert. Særleg helsefagarbeidarstillingar viser det seg at det kan vere utfordrande å rekruttere til og me veit behovet her er aukande".

Vi hadde ikke anledning til å være tilstede i kommunestyret denne dagen. En gjennomgang av svarene fra kommunestyrene i Innlandet viser at 40 av 42 kommuner enstemmig har gått for administrasjonens vedtaksforslag, i mange av dem helt uten debatt. 37 av de samme 42 kommunen har brukt et saksfremlegg skrevet av KS selv, og mange i flere kommuner/regioner har samarbeidet om innstilling til vedtak. Vi undrer oss på om dere hadde noen debatt om saken her i ØSK?

Hvilket faktagrunnlag er vedtaket basert på?

At det er rekrutteringsutfordringer og konkurranse om alle høgskolegruppene kan vi være enige om, men er dere sikre på hvilken gruppe som har størst rekrutteringsutfordringer? 3-årig og fagarbeidere vs 4-, 5- og 6-årig?

Lærermangelen er ikke nevnt i hverken PLF sitt forslag eller deres vedtak. Ei heller mindrelønnsutviklingen til lærerne. Var ikke dette tema i eventuelle diskusjoner?

I Åsnes kommune viser opptak fra kommunestyret der debattheftet ble diskutert, at politikerne ble feilinformert om at lønnsutviklingen til lærerne (som i dag er en femårig masterutdannelse) hadde vært så god de siste årene. At dette er feil, er det flere enn Utdanningsforbundet som har fått med seg. Her følger et sitat fra et intervju med Torvild Sveen, ordfører i Gjøvik, 13.6.22:

"Jeg mener at fakta har makta. Når en ser på tall fra TBU (Teknisk beregningsutvalg) som viser at skoleverket kontra andre offentlige ansatte har hatt fra 0,2 til 0,7 i differanse i oppgjørene så mener jeg det Gangsø sier om lærere blir feil. Vi må være en arbeidsgiver som forstår utfordringen som mange ansatte står i, sier han".

Tallene fra TBU som Sveen viser til er gjengitt nederst i denne mailen og viser en mindrelønnsutvikling for lærerne i forhold til andre kommunalt ansatte, fra 2017 og fram til i dag. Var dere klar over denne mindrelønnsutviklingen da dere gjorde vedtaket?

Lærerne streiker i år fordi lærernes arbeidsgiver over de seks siste årene systematisk har nedprioritert lærergruppene. Dette er et villet og strategisk valg fra en arbeidsgivermotpart. Det er KS som har styrt lønnsoppgjøret i denne retningen. Det er svært skuffende. Lærere vil undervise, men de vil ha en lønnsutvikling på linje med andre arbeidstakere.

Vi i Utdanningsforbundet Øystre Slidre oppfordrer dere politikere nå til å bruke tiden godt til å diskutere deres syn på skole med KS, hvis ikke kan denne streiken bli langvarig.

"Hvis vi skal nå målene i Hurdalsplattformen og lykkes med å rekruttere lærere, så er vi nødt til å ta skjea i en annen hånd for å få folk tilbake i yrket. Ingen kommer tilbake med krasse ord i en arbeidskonflikt". Torvild Sveen, ordfører i Gjøvik

Ta gjerne kontakt med undertegnede eller andre i styret hvis du ønsker en prat!

Styret i Utdanningsforbundet Øystre Slidre

v/lokallagsleder Tone Klevrud