Styrk skolenes ledelse slik at det blir tid til pedagogisk ledelse

Publisert: 05.10.2021

Skoleledelse er svært viktig i arbeidet for en god skole og for en videreutvikling av god undervisningspraksis

Et grunnleggende tema i fagfornyelsen er at skolenes praksis både skal beholdes og fornyes. Ledere skal være pådrivere i utviklingsprosessene, støtte opp under medvirkning, medbestemmelse og samhandling og legge til rette for det pedagogiske utviklingsarbeidet. Det forutsetter imidlertid at skolelederne har tid til å være pedagogiske ledere.

Profesjonalisering må ledes

I fagfornyelsen styrkes lærernes frihet og ansvar for å drive best mulig undervisning i klasserommet og lærerprofesjonen gis økt tillit. Dette omfatter også lederne. Skoleledere er en del av lærerprofesjonen. Da er det også en egen ledelsesutfordring å bidra til å gjøre profesjonsfellesskapet sterkt og aktivt slik at alle bidrar til utvikling av lærerfellesskapet. Denne delen av skolelederjobben oppleves for de fleste som den klart viktigste, og samtidig den mest krevende.

Stort arbeidspress

Rektorene i skolene i ØSK opplever stort arbeidspress. Det stilles store krav fra direktoratet i arbeidet med fagfornyelsen. I tillegg kommer krav fra politikere, administrasjon, foresatte, ansatte og media, samtidig som lover og regler skjerpes og stadig flere oppgaver legges til rektorene. Eksempler er budsjettansvar, personalansvar, dokumentering, Opplæringsloven § 9 A, samarbeid med eksterne instanser, møtevirksomhet, utviklingsprosjekter og mye annet. Våre rektorer jobber mye, og under pandemien har det vært ekstremt stor arbeidsbelastning for å sikre kvalitet på undervisningen samtidig som smittevernregler må følges.

Beholde og rekruttere

Rektorene har få å samarbeide med og til å avlaste seg. Lærerne er opptatt med undervisning eller å ta seg av elevene. Stedfortreder og plangruppa det samme. De har derfor behov for inspektører for å få administrative og pedagogiske arbeidsoppgaver og arbeidstid til å harmonere mer. Vi har eksempler på oppsigelse og kvalifiserte søkere til rektorjobber som ikke velger skolene i Øystre Slidre fordi vi ikke har inspektører. Det er viktig at ØSK prioriterer å rekruttere, og ikke minst beholde de rektorene vi har, ved å styrke ledelsen ved skolene.

Tiden som er satt av til ledelse i skolene i ØSK står ikke i forhold til kravene som stilles til god skoleledelse i 2021

Skoler på størrelse med våre, med godt over 100 elever, over 200 foresatte og over 20 ansatte, har i våre dager de aller fleste steder inspektør eller assisterende rektor. Dette er viktig for å gi rektorene samarbeidspartnere som kan avlaste dem med administrative oppgaver, slik at de gis tid til også å være pedagogisk ledere.