Medlemsundersøkelsen 2007

Dette faktaarket presenterer Medlemsundersøkelsen 2007, som er gjennomført av Fafo på oppdrag av Utdanningsforbundet, og som er en oppfølging av tilsvarende undersøkelse fra 2004.

Faktaark 2008:03. Medlemsundersøkelsen 2007 (pdf)

Formålet med undersøkelsen har vært å få medlemmenes tilbakemeldinger på egen organisasjon, og dermed gi Utdanningsforbundet et bedre grunnlag for organisatorisk videreutvikling.

I undersøkelsen kartlegges bl.a. medlemmenes begrunnelse for medlemskapet, om medlemmene har søkt bistand fra sine tillitsvalgte, deltakelse i klubbens aktiviteter, om medlemmene er villige til å påta seg verv og hvilke informasjonskilder fra og om forbundet medlemmene benytter. I tillegg ser man på det faglig-pedagogiske engasjementet og medlemmenes holdninger til forbundets politikk på ulike saksfelt.

Utdanningsforbundets medlemmer i lederstillinger har blitt viet spesiell oppmerksomhet.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.