Bevilger penger til nødhjelp i Ukraina

Krigen i Ukraina fører til en humanitær krise uten sidestykke i moderne tid i Europa. På et ekstraordinært sentralstyremøte har Utdanningsforbundet vedtatt å bevilge 200.000,- til nødhjelpsarbeid.

Ifølge FNs høykommissær for flyktninger skal én million mennesker ha flyktet fra Ukraina i løpet av krigens første uke. Flere millioner mennesker i Ukraina har behov for akutt nødhjelp.

– Vi ønsker å gi vårt bidrag til det akutte og pågående nødhjelpsarbeidet for mennesker på flukt i Ukraina og i nabolandene. Derfor er jeg veldig glad for at sentralstyret har besluttet å gi penger til dette arbeidet, sier leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal.

Midlene blir kanalisert gjennom kjente samarbeidspartnere. 100.000,- går til Education International sitt solidaritetsfond og 100.000,- blir kanalisert gjennom Flyktninghjelpen. Begge organisasjonene jobber nå på ulike måter aktivt for mennesker på flukt i og rundt Ukraina.

– Det er en ufattelig tragedie vi nå ser utspille seg foran øynene våre. Jeg håper at alle som kan bidra med penger og støtte, stort eller smått, gjør det nå, oppfordrer Handal.

Sitert

Avbildet: Steffen Handal