Virke inngikk forlik etter uenighet om særavtale

Utdanningsforbundet stevnet Virke for arbeidsretten etter uenighet om særavtalen for undervisningspersonalet i folkehøgskolen. Nå legger Virke seg flate.

Nylig inngikk Virke et forlik med Utdanningsforbundet etter at sistnevnte stevnet Virke for arbeidsretten. Bakgrunnen var en uenighet ved Jæren Folkehøgskole for skoleåret 2020/2021. I særavtalen for undervisningspersonalet i folkehøgskolen punkt 6.1 heter det at det skal «gis en ressurs på minimum 0,15 prosent av en stilling per godkjent tilskuddselev til kontaktlærerfunksjon og en ressurs på minimum 0,15 prosent per godkjent tilskuddselev til hovedlærerfunksjon».

Virke var av den oppfatning at ressursen ikke trengte å medføre reduksjon av årsrammen for undervisning. I forliket er det nå slått fast at ressursen skal gis som reduksjon i årsrammen for undervisning. Resultatet er også at det utbetales 175 000 kroner i samlet erstatning til undervisningspersonalet ved Jæren Folkehøgskole for skoleåret 2020/2021 som en del av forliket.

Les forliket her. Forlik.pdf