Hopp til innhold
Bli medlemLogg inn
Lukk
  • Forsikring og medlemsfordeler
    • Alle forsikringer
    • Alle medlemsfordeler

    Forsikring og medlemsfordeler

    For deg som er medlem har vi mange gode fordeler.

  • Vår politikk
    • Vi utdanner Norge 2024-2027
    • Strategisk plan
    • Vi mener
    • Publikasjoner
    • Strategier
    • Høringer

    Vår politikk

    Vår viktigste politikk ligger i Vi utdanner Norge 2024-2027.

  • Lønn og arbeidsvilkår
    • Lønnsoppgjøret
    • Tariffavtaler
    • Lønnskalkulator
    • Pensjon
    • Arbeidsmiljø
    • Spørsmål og svar

    Lønn og arbeidsvilkår

    En av våre viktigste oppgaver er å jobbe for at medlemmene skal ha bra lønn og gode arbeidsvilkår.

    Bli medlem
  • Tillitsvalgt+
    • Tillitsvalgtes roller og oppgaver
    • Brukerveiledninger
    • Medlemskap og medlemsvekst
    • Lønn og arbeidsvilkår
    • Politisk påvirkning
    • Profesjon

    Tillitsvalgt+

    Alt for tillitsvalgte, samlet på ett sted. Logg inn for full tilgang!

    Tilltsvalgtverktøyet
  • Kontakt oss
  • Om medlemskapet
    • Bli medlem
    • Pris og betingelser
    • Hvorfor være medlem
    • Kontakt oss
    • Utmelding
    • Vervekampanje 2025
  • Om Utdanningsforbundet
    • Ledelsen
    • Slik er vi bygget opp
    • Vedtekter, retningslinjer og rutiner
    • Årsmeldinger
    • Ledige stillinger
    • Kontakt oss
    • Internasjonalt
    • En mer mangfoldig organisasjon
    • Designmanualen
  • Kurs og konferanser
    • Kurskalender
    • Opptak av kurs
    • Tillitsvalgtopplæringen (TVO)
  • Lærerhverdagen
    • Fagfornyelsen
    • Profesjonsetikk
    • Podkasten Lærerrommet
    • Slik blir du lærar
    • Klima og bærekraftig utvikling
    • Ny som lærer
    • Materiell og brosjyrer
    • Fagnettverk i norsk, naturfag, kroppsøving og matematikk
  • Fylkes- og lokallag
    • Agder
    • Akershus
    • Buskerud
    • Finnmark
    • Innlandet
    • Møre og Romsdal
    • Nordland
    • Oslo
    • Rogaland
    • Telemark
    • Troms
    • Trøndelag
    • Vestfold
    • Vestland
    • Østfold
  • Medlemsgrupper
    • Barnehage
    • Grunnskole
    • Videregående opplæring
    • Universitet og høgskole
    • Faglig og administrativt støttesystem
    • Ledere
    • Voksenopplæring
    • Student
    • Pensjonist
    • Rådgiving og karriererettleiing
login image

Er du medlem?

Logg inn for å sjekke og endre forsikringer og abonnement, laste ned reisebevis og se aktuelt innhold.

Bli medlemLogg inn
Bli medlemLogg inn
  • Startside
  • Medlemsgrupper
  • Barnehage
  • Publikasjoner

Publikasjoner

Her finner du våre publikasjoner om barnehagesektoren.

Et barn foran hyller med leker. Foto.

Nøkkeltall for barnehagen 2021

Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.

Faktaark 4 / 2022

Generell illustrasjon som erstatning for bilde

Min første jobb som nyutdannet barnehagelærer

Denne nettsiden skal gi deg svar på en del av de vanligste spørsmålene du kanskje har som ny i barnehagelæreryrket. Den gir i tillegg informasjon om hvilken rolle en fagorganisasjon har. Dessuten sier den noe om hva Utdanningsforbundet arbeider for.

Brosjyre 31.01.2022

Forsiden til rapporten Private Early Childhood Education and Care (ECEC) in the Nordic Countries. Development and governance of the welfare mix. Foto.

Forskningsrapport: Private barnehager i Norden

Norge er annerledeslandet i Norden når det gjelder utformingen av barnehagetilbudet. Det viser en ny forskningsrapport, utarbeidet på oppdrag fra Utdanningsforbundet.

Rapport 26.11.2021

To barn som sitter på et gulv med parkdresser på. Foto.

Nøkkeltall for barnehagen 2020

Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på tall fra Utdanningsdirektoratet og SSB. Bak de nasjonale tallene er det store lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune.

Faktaark 4 / 2021

Hefter spredd utover et bord. Foto.

From inspiration to uniformity? 20 years of OECD in the field of ECEC. Policy briefing

Since the start of the millennium the OECD has evolved into a global key player in the field of early childhood education and care (ECEC). Over a 20-year period the OECD appears to have shifted from offering some form of international inspiration in the field of ECEC to increasingly creating a globally uniform idea of how ECEC quality should be defined.

Temanotat 2 / 2020

Samling av forsider av OECD-publikasjonen Starting Strong. Foto.

Fra inspirasjon til ensretting? 20 år med OECD på barnehageområdet

Siden inngangen til 2000-tallet har organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling OECD blitt en markant internasjonal aktør på barnehageområdet. I løpet av 20 år synes organisasjonen å ha gått fra å fremme en form for internasjonal inspirasjon innenfor barnehageområdet, til i større grad å skape en globalt ensrettet idé om barnehagekvalitet.

Temanotat 2 / 2020

Tre personer i samtale rundt et bord. Illustrasjonsfoto.

Nye lærere i barnehage og skole – jobbstatus, trivsel og vurderinger av utdanningen

At lærere aldri begynner i yrket, eller slutter etter kort tid, er en internasjonal trend som også er merkbar i Norge. Hva skal til for at flere lærere starter i yrket og hva skal til for at flere blir i yrket?

Rapport 3 / 2020

Gutt klemmer kaviar ut av tuben. Illustrasjonsfoto.

TALIS Starting Strong 2018 – barnehageansattes syn på barnehagen

Store barnegrupper og mangel på personell er en kilde til stress. Dette er noe av det som blir trukket fram av barnehageansatte i undersøkelsen TALIS Starting Strong. Også det å mangle ressurser i form av økonomisk støtte, materiell og ansatte, blir oppgitt som stressende.

Faktaark 6 / 2020

Blid gutt i barnehagen. Foto.

Nøkkeltall for barnehagen 2019

Bak de nasjonale tallene er det betydelige lokale variasjoner, både mellom kommuner og mellom barnehager i samme kommune. Den beste måten å sikre strukturkvaliteten på er strengere kvalitetskrav i det nasjonale regelverket. Strengere nasjonale bemannings- og pedagogkrav er her sentralt.

Faktaark 3 / 2020

To gutter i barnehagen prater. Foto.

Sykefravær i barnehagen sett fra innsiden – intervjuer med medlemmer av Utdanningsforbundet

Det er forsket mye på sykefravær, også i barnehager. Denne undersøkelsen er gjennomført for å høre hvordan medlemmer i barnehagen ser det.

Rapport 1 / 2020

Blid gutt i barnehagen som leker ute. Foto.

Barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv – rapport fra en ekspertgruppe

I 2017 oppnevnte Kunnskapsdepartementet en ekspertgruppe som skulle se på barnehagelærerrollen. Formålet var å beskrive, tydeliggjøre og analysere hvordan barnehagelærerrollen utøves og gi råd og anbefalinger om hvordan profesjonen og utdanningen kan videreutvikles.

Faktaark 4 / 2019

Fire gutter i korridoren på en skole tar av seg yttertøyet. Foto

Ønsker om og forutsetninger for å undervise på 1.–4. trinn – resultater fra medlemsundersøkelse

Statistisk sentralbyrå har i sine framskrivninger vist at det i tiden framover vil bli mangel på kvalifiserte lærere som underviser på 1.–4. trinn. Utdanningsforbundet har kartlagt barnehagelærere og læreres interesse for å undervise på et annet nivå i utdanningsløpet generelt, og på 1.–4. trinn spesielt.

Rapport 2 / 2019

Det beste utgangspunktet

Utdanningsforbundet organiserer rundt 190.000 lærere og ledere i barnehage, skole og resten av utdanningssystemet. Vi jobber for å gi lærere og alle som er i utdanning det beste utgangspunktet.

Bli medlem Logg inn
Kontakt

Sentralbord: 24 14 20 00
Sentralbordet er betjent: 08:00–15:00
Kontakt oss

Besøksadresse

Hausmanns gate 17, 0182 Oslo
Se kart til Utdanningsforbundet

Nettsiden Stian Skaar (Nettredaktør)
Personvernerklæring

Følg oss Facebook, Bluesky, Instagram, LinkedIn og TikTok
Utdanningsforbundet
Dato: 26.06.2025 08:11
Server: 04F

ClaimsPrincipal.Current Claims:

  • http://schemas.xmlsoap.org/ws/2005/05/identity/claims/name :
  • http://schemas.microsoft.com/ws/2008/06/identity/claims/role : Everyone
  • http://schemas.microsoft.com/ws/2008/06/identity/claims/role : Anonymous