To nye skoler ut i streik

Lærere ved Gjøvik videregående skole og Vardal ungdomsskole har streiket i en uke. I dag fikk de selskap av lærere fra Biri ungdomsskole og Bjørnsveen ungdomsskole. Lokallagsleder og streikeleder Aud Heiberg tok imot de nye streikende med godt humør og energi.

Aud Heiberg ønsket de nye streikende velkommen.

- Noen av dere vet hva dere går til, andre streiker for første gang. Velkommen på laget. Det er vi som går i front for hele Lærer-Norge. Jeg vet at dere alle helst skulle vært i klasserommet, men nå er vi her i en streik KS har tvunget oss ut i, sa hun.

Fylkesleder Thore Johan Nærbøe hadde også noe ord til de som går ut i streik i dag.

- Ikke vær redd for å si at denne streiken handler om lønn. Husk hvem vi sammenligner oss med. Lønnsgapet mellom våre lærere og ansatte i industrien med tilsvarende utdanning er flere hundretusen kroner. Når vi i tillegg vet at 6,5 millioner timer i dette landet holdes av en ukvalifisert lærer så må det en lønnsøkning til for at flere velger vårt yrke. KS snakker om at det er synd på elevene som nå møter stengte dører etter to år med pandemi. Vi har eksempler på femåringer som nå møter en 19 åring som skal være ansvarlig for begynneropplæringen. Det burde de vært opptatt av, sa han.

Han ba de nye streikende sette seg godt inn i informasjonen om streikegrunnlaget.

- Vi hører leder i KS, Tor Arne Gangsø fortelle at bare 5% av kommunene rapporterer at det er kritisk å få tak i lærere. Det han ikke forteller er at bare 20% sier at det ikke er problemer, og over 60% av kommunene svarer at det er vanskelig. Ikke kritisk, men vanskelig, sa han.

Positive tilbakemeldinger

Arne Sæther sitter i streikekomiteen i Gjøvik. Han er vara-tillitsvalgt ved Gjøvik videregående skole og har over 20 års erfaring fra yrket. Han opplever at stemningen er god blant de som har vært ute i en uke allerede.

- Vi har foreløpig bare fått positive tilbakemeldinger. Jeg var også ute i streik i 2014, og opplevde kanskje da at det var tydeligere hva streiken bestod i, nemlig sikre nok tid til for og etterarbeid og planlegge god undervisning for elevene våre. Også nå handler det om elevene -på sikt, ved at vi må sørge for å rekruttere nok lærere, men mange blir forvirret av den tall-leken som fremkommer i media. KS sier en ting, og Utdanningsforbundet sier en annen ting. Påstander blir satt opp mot hverandre. Det er ikke så lett for opinionen å sette seg inn i og forstå alt dette, sier han.

Han mener at lærere har blitt litt vant til å ikke stå på kravene.

- Jeg har vært lærer i 20 år. Jeg opplever at premissene i yrket har endret seg mye over disse 20 årene. Oppgavene har økt i omfang og kompleksitet. Lønn og arbeidsoppgaver må henge bedre sammen. Det gjør det ikke i dag, sier han.